Kam směřuje jazz?

Kam směřuje jazz?

Kam směřujeme? Je často kladená otázka. Ta stala se i tématem 26. ročníku festivalu Jazz jde městem / Jazz Goes to Town, který se uskuteční 6.–10. října v Hradci Králové.

Tags: , ,
Když je člověk na smutek sám

Když je člověk na smutek sám

Režisérka Lulu Wang na sebe upozornila už na začátku minulého roku, když na festivalu v Sundance představila svůj druhý celovečerní film Malá lež (v originále The Farewell), který okamžitě vzbudil diváckou i kritickou pozornost.
Znovu se s ním výrazně připomněla na Zlatých glóbech, kde americko-čínský snímek obdržel nominaci za nejlepší zahraniční film a Awkwafina vyhrála cenu pro nejlepší herečku v hlavní [...]

Tags: , ,
Rituál záchrany budoucnosti

Rituál záchrany budoucnosti

Rozhodnutí otevřít výstavní prostory nejmladším tvůrcům, kteří aspirují na to stát se umělci, je pro instituci krok, jehož cestu buduje odvaha, důvěra, ale především zvídavá zvědavost a touha nahlédnout, kam se současné umění vlastně ubírá.

Tags: , ,
Zhmotněná dialektika v Colloredo-Mansfeldském paláci

Zhmotněná dialektika v Colloredo-Mansfeldském paláci

Výstava Vladimíra Havlíka a Rudolfa Sikory Sníh kámen hvězda strom v Colloredo-Mansfeldském paláci je pozoruhodným kurátorským projektem Jakuba Krále. Vytvořil totiž nesamozřejmou syntézu dvou obtížně spojitelných umělců.

Tags: , , ,
Čaroděj s diamantovými rybami

Čaroděj s diamantovými rybami

Albert Romanutti je skladatel, zpěvák a frontman kapely Bert & Friends. Sám svou tvorbu charakterizuje jako „hudební surrealismus“ a je na české hudební scéně skutečně snovým zjevením. Vedle vlastní kapely hrával např. s Katarziou nebo složil hudbu k filmu Marťanské lodě. V současné době věnuje veškerý svůj čas Bert & Friends a má velké plány do budoucna.

Tags: , ,
Efemérní prožitky v Umění snížené diference

Efemérní prožitky v Umění snížené diference

„Tento svět má svůj řád; je dělen precizními rozdíly…“ cituje Petr Ingerle v úvodu svého kurátorského textu pro výstavu Umění snížené diference Virginii Woolfovou. Svět jsme skutečně zvyklí vnímat skrze přísnou hierarchii těch diferencí, které naše smyslové vnímání vyhodnocuje jako důležité. Co ale stane, když tyto pevné formy narušíme?

Tags: , , , , , , , , ,
Každý bezdomovec tančí

Každý bezdomovec tančí

Je špinavý. Zarostlý. Nemůže se ani postavit. Křičí. Překáží. A tančí. Už mu zbylo jen tělo, které se snaží ovládnout, a možná nám říct „jsem tady, jsem součástí toho všeho“.

Tags: , , , ,
Co nevlastníme, ale vlastnit bychom měli

Co nevlastníme, ale vlastnit bychom měli

Společnost, komunita lidí, která se rozhodla sdílet časoprostor, má nárok vědět určité věci. Má právo znát skutečnosti, které ji mohou ohrozit. Tato data nesmějí zůstat zasutá pod povrchem a tam doutnat až do okamžiku, kdy foukne čerstvý vzduch a kyslík v něm obsažený zažehne chemickou reakci – hoření. To už je pozdě. Výsada dostávat informace a jejich následná všeobecná transparentnost, je něco, o čem se musí neustále debatovat, co je třeba zprůhledňovat i přes tuhý odpor těch, kdo jsou jimi napadnutelní a tedy, jak to naštěstí v demokraciích bývá, jimi odvolatelní.

Tags: ,
Vincent Macaigne: Stát jsem já

Vincent Macaigne: Stát jsem já

Svět se nemusí zachraňovat, svět se musí bavit.

Tags: , , ,
Nové komnaty Havlova pomníku

Nové komnaty Havlova pomníku

Nový životopisný film snímá z prvního prezidenta České republiky ustálené a stereotypní nánosy. K tématům disentu a totality přistupuje s větší rafinovaností, než bývá u české tvorby obvyklé.

Tags: , ,

Adam Hošek

Básně běsnící v každodennosti

Básně běsnící v každodennosti

Nic není zvláštního na tom, že se poezie snaží (a možná se vlastně vždy snažila) zachytit do veršů neslábnoucí proudy všednosti obyčejného života a transformovat je do veršů, které z nich vytvářejí cosi výjimečného.

Tags: , ,
Když láska proudí moc

Když láska proudí moc

Do jaké míry píše básník milostnou báseň pro sebe a do jaké pro druhého? Usiluje o jakési sjednocení.

Tags:
Alžběta Josefy

Alžběta Josefy

Tags: , ,
Znovuobjevený Sudek

Znovuobjevený Sudek

Přestože jméno Josefa Sudka přesáhlo nejen oborový kontext a nabylo světového významu, není tento fotograf veřejnosti představen ještě zcela úplně. Ze šuplíku byly vytaženy jeho „fešandy“ – tedy gotické madony a světice, sochy, které vášnivě a dlouho fotografoval.

Tags: , , ,