Divadlo Kámen zahájí novou sezonu improvizací Eéliška kolem v historické Invalidovně; během podzimu uvede dvě premiéry: v inscenaci Vražda u katedrály ožije upírský motiv spolu s příběhem pokusu o vraždu dvojitého agenta Sergeje Skripala; záblesky románu Citlivý člověk Jáchyma Topola nabídne premiéra hry S citem.

Pražské Divadlo Kámen, které samo sebe popisuje jako „skupinu tvůrců posedlých rituálem divadla“, sídlí v pražském Karlíně a nabízí repertoár založený na činoherním základě a obohacený o prvky fyzického divadla, minimalismu a improvizace.

Novou sezonu zahájí improvizací „jazzového typu“ Eéliška kolem, ve které se ohledává prostor vyzařující tajemnou hluboko zapadlou rodinnou historii; obvykle toto ohledávání probíhá na domácí scéně divadla, nyní se uskuteční ve vznešených, polorozpadlých, tajemných a plných zapadlých historií prostorách pražské Invalidovny; provedou ji čtyři herci, jakási Eéliška a jeden muzikant: Matěj Kratochvíl, který pomocí různých nástrojů vytváří minimalistické, zvukově bohaté a syté plochy, které mají naději rezonovat s oprýskanými barokními zdmi, stropy a podlahami.

Během podzimu Divadlo Kámen uvede dvě nové hry. Vražda u katedrály, jejíž premiéra bude 19. září, spojuje žánr burleskní upírské balady s dokumentárně líčenou kauzou pokusu o vraždu agenta Sergeje Skripala. Hlavní role ztvární Lucie Zachovalová a Zdeňka Brychtová, které se stanou neodolatelnými upírkami stojícími za událostmi osobního i mezinárodního dosahu, popotahujícími nitkami a zároveň v předivu těch nitek zapletenými; Petr Odo Macháček a Miroslav Paulíček se přetransformují do tajných agentů, kteří se kráčejíce ulicemi Salisbury s lahvičkou jedu pokouší otrávit svého bývalého kolegu Skripala.

Hra samotná pak dává vzniknout úvaze nad tím, zda jsou osobní vztahy i politika mezi Východem a Západem hříčkou tajemných bytostí, jimž nejsme schopni odolat. Tato inscenace s limitovaným počtem repríz představuje hravé vybočení z dramaturgie Divadla Kámen.

Hra S citem, jejíž premiéra proběhne 21. listopadu, prozatím zůstává tajemstvím inscenátorů. Jejími pevnými pilíři však budou motivy Topolova románu Citlivý člověk.


text: Blanka Křemenová