Z řeky na souš a zpět

Z řeky na souš a zpět

Terra Franca (2018), okouzlující snímek portugalské režisérky Leonor Teles, je zároveň učebnicovým příkladem dilematu, které odpradávna trápí stoupence aristotelovské poetiky a dokumentárního formátu americké PBS. Co je vlastně poselstvím dokumentárního filmu, který se staví zády k žurnalistice a k jejím ostrým loktům a dovolí si pojednávat o silně osobním tématu?

Tags: ,
Rafinovanost čistě předstíraná

Rafinovanost čistě předstíraná

Polská režisérka Małgorzata Szumowska ve svém prvním filmu v anglickém jazyce přibližuje problematiku náboženské manipulace a patriarchálního útlaku. Symbolika pastýře, stáda a nevinného jehněte, kterou okamžitě ustanoví, však postrádá jemnější detaily i analytickou snahu. Další jehňátko svou tematickou strohostí nepřesahuje vlastní synopsi.

Tags: ,
Hierarchie všedního dne

Hierarchie všedního dne

Velikášský projekt DAU ojedinělým způsobem vzkřísil každodennost sovětské reality. Snímek DAU. Nataša je v mnoha ohledech extrémní příspěvek do debaty o moci totality i filmového média. Život rámuje jako mocenskou při, z které protagonistka odchází psychicky zničená a fyzicky zneužitá.

Tags: , ,
Umění zrcadlem společnosti

Umění zrcadlem společnosti

Film Dokud se tančí (Gruzie, Francie, Švédsko, 2019) byl uveden v české předpremiéře 28. dubna v rámci on-line projektu Moje kino LIVE. Na MFF v Cannes po projekci následoval patnácti minutový potlesk, Švédsko jej vybralo za svého kandidáta na Oscara. A v Gruzii proti snímku protestovaly nacionalistické a ultrakonzervativní skupiny a snažily se zabránit jeho promítání, zasahovali i těžkooděnci.

Tags: ,
Humor osvědčeným receptem v časech nelehkých

Humor osvědčeným receptem v časech nelehkých

Ve stavu nouze se tříbí lidské povahy. Jsme svědky vytržení společnosti ze zaběhnutého řádu, síly zvyku a zpochybnění základních jistot. Je to výzvou. Budeme na své činy hrdí, či nám za ně bude stydno?

Figury v zadním plánu

Figury v zadním plánu

Současná krize zarazila klín mezi několik nadějných českých a slovenských titulů a jejich potenciální distributory. Snímky, které vznikly s vizí zahraničního uvedení, se nyní ocitly v meziprostoru pozastaveného kulturního průmyslu. Filmy rozličných tvůrců, jako je Viera Čákanyová, Jan Vejnar či Mira Fornay, se potýkají s nepředvídatelnými komplikacemi.

Tags: , , , , ,
Nápad o čtyřech stěnách

Nápad o čtyřech stěnách

Dalším důkazem, že kultura nemá karanténu a rozhodně ji neplánuje, je nový projekt Studentského filmového klubu při Creative Hill College ve Zlíně – Festival karanténních filmů. Každému dávají možnost vytvořit krátký snímek a přihlásit ho do festivalu, který se bude konat online 15. května 2020.

Tags: , , , ,
Jeden z mála islandských filmů, který netěží z krajiny

Jeden z mála islandských filmů, který netěží z krajiny

Islandský snímek Daleko od Reykjavíku je dalším celovečerním snímkem režiséra Grímura Hákonarsona, v pořadí již třetím. Autor absolvoval jednoroční program na pražské FAMU, během kterého natočil krátkometrážní snímek Slávek The Shit. S celovečerními Berany vyhrál canneskou sekci Un Certain Gerard. Letos se vrací s dalším počinem z nehostinného Islandu, bohužel po stránce kvality a originality na výrazně nižší úrovni.

Tags: ,
Válka všedního dne

Válka všedního dne

Vysoká dívka, snímek 28letého režiséra Kantěmira Balagova, podvratně účtuje s tradicí ruského válečného filmu. Psychologizujícím pohledem zachycuje rok 1945 v Leningradu coby dobu společenského rozkladu. Tím zpříma konfrontuje propagandistická díla o chrabrých vítezstvích a světlých zítřcích.

Tags: , ,
Abyste vrátili diváky do kin, musíte přidat něco navíc

Abyste vrátili diváky do kin, musíte přidat něco navíc

Ještě to není ani rok a už intenzivně láká diváky na přehlídku festivalové filmové tvorby s dobrou kávou a nabízí tak komplexní filmový zážitek v samém centru Prahy. Prostor, ve kterém zanechal nejen žárovku v logu Thomas Alva Edison, po kterém je pojmenovaný Edison Filmhub není pouze kinem, ale filmovou laboratoří, která vnímá film jako živé médium komentující kulturně-společenské dění. Příběh tohoto nevšedního filmhubu vyprávějí tři jeho zástupci, se kterými jsem si povídala v jeho kavárně v Jeruzalémské ulici.

Tags:
Třetí ponor do moravských mýtů

Třetí ponor do moravských mýtů

Režisér Petr Šprincl se už několik let profiluje jako solitér české experimentální kinematografie. Nevázaností a anti-intelektualismem se jeho tvorba blíží tendencím amerického undergroundu 60. let, Šprinclova filmová díla se ale vyznačují i dalšími velmi individualistickými a lokálními rysy.

Tags: ,
Potřebný autentický film

Potřebný autentický film

Polský snímek Corpus Christi je třetím celovečerním filmem režiséra Jana Komasy, který si už domácí publikum získal dvěma předchozími navzájem odlišnými filmy Místnost sebevrahů a Město 44. Dosud největšího úspěchu ovšem dosáhl se svým nejnovějším kusem, za který si vysloužil i oscarovou nominaci za nejlepší zahraniční film. V české premiéře ho uvede MFF Praha – Febiofest, posléze zamíří do českých kin v klasické distribuci díky Asociaci českých filmových klubů.

Tags: , ,
Nové horizonty klasického potěšení

Nové horizonty klasického potěšení

Román Malé ženy se v USA těší nedozírné popularitě. Původní kniha Louisy May Alcottové vyšla ve dvou částech v letech 1868 a 1869 a postupně se stala definujícím dívčím románem mnoha generací. O oblibě Malých žen jistě vypovídá i sedmero televizních i filmových adaptací. Za scénářem i režií osmé reimaginace stojí Greta Gerwigová. Jako jedna z nejvýraznějších osobností amerického nezávislého filmu se s románem vydává do neprobádaných míst. Příběh čtveřice sester Marchových, jejichž sny dusí společenské tlaky, Gerwigová nahlíží z nového úhlu pohledu. Na potěšení, která dívky v knize zakouší, má režisérka svérázný názor.

Tags: , , ,
Finská romance z BDSM salónu

Finská romance z BDSM salónu

Finsko-lotyšská koprodukce, která vznikala mimo jiné také ve spolupráci s Českou republikou, je svým tématem skutečně neotřelá a otevírá něco, o čem se dosud v kinematografii vůbec nemluvilo. Na příběhu dvou podivínů, které svede náhoda dohromady, totiž popisuje snímek Psi nenosí kalhoty erotické praktiky svazování, dušení a hraní rolí, takže pojednává o jednom z možných potěšení, které je tématem tohoto Artiklu. Skvělí Pekka Strang a Krista Kosonen se objeví na plátnech českých kin už 15. února 2020.

Tags: , ,
Film potřebuje pomoc

Film potřebuje pomoc

Nové pražské kino Edison Filmhub si ve spolupráci s distribuční společností Film Europe a předním filmovým kritikem Alešem Stuchlým klade za cíl vrátit filmy – a hlavně diváky – zpět do kin.

Tags: , , ,
Břitká dramedie a svědectví jakékoli doby

Břitká dramedie a svědectví jakékoli doby

Noah Baumach je americký režisér, který natáčí od konce devadesátých let. Dvacet let mu ale trvalo, než přišel na scénu s filmem, který by byl oceněný kritickou i diváckou obcí právě tak jako Manželská historie. Komediální drama a rozvodu je vztahovou intimní zpovědí, která je v současném měřítku žánru vcelku výjimečná nejen svou opravdovostí, ale také tím, že se jedná o další velmi ceněný film, který letos vyprodukoval Netflix.

Tags: , ,
O chytání slunce a slasti v Cannes

O chytání slunce a slasti v Cannes

Film Rebeccy Zlotowské vnáší do současného repertoáru francouzských festivalových hitů nečekaný zvrat. Bezstarostná dívka se profiluje tématem jako překvapivě konzervativní a stylem tradicionalistický film. Jeho svět i postavy slouží především jako osvětové poučky o tom, že uvolněné žití každým dnem nezůstane bez trestu. Carpe diem dává do rovnítka s morální smrtí.

Tags: , , ,
Pestrost a překvapivost severské kinematografie

Pestrost a překvapivost severské kinematografie

Překvapivost je severské kinematografii vlastní. Letošní přehlídka SCANDI nabídne prostřednictvím šesti premiér provokativní dokument, drama i thrillery. Pečlivý výběr toho nejzajímavějšího ze současného skandinávského filmu bude ke zhlédnutí už v první polovině ledna

Tags: ,