Situace, ve které se naše společnost nachází, doslova nutí k reflexi a přehodnocování dosavadních struktur, a to také v kontextu zaběhlých institucionálních galerií. Skupina brněnských aktivistů se rozhodla na tuto výzvu reagovat projektem, který stírá hranice mezi galerijním prostorem a domácnostmi, které se v době pandemie staly středobodem naší existence.


Současná doba, která prohlubuje jak duševní, tak fyzickou distanci mezi jednotlivci, dala vzniknout projektu, který naopak distanci potírá. Nejedná se však o vztah mezi lidskými entitami, ale o vztah uměleckého díla a jeho konzumenta. Brno Art Delivery je služba, která propůjčuje boxy naplněné tvorbou lokálních umělců a příjemce se tak stává kurátorem své vlastní bytové galerie. Boxy lze rezervovat na stránkách brnoartdelivery.cz. Po doručení jej adresát vybalí a výstavu nainstaluje na dva týdny v prostorách své domácnosti.

Pozor! Čtení tohoto článku může vyvolat chuť na umění!
Vyšívané objekty od Maud Kotasové, kresby Terezie Poljakové nebo fotografie aktů Pauliny Masevniny. To je jen příklad toho, jaké artefakty budou moci budoucí kurátoři ve svých příbytcích vystavovat. Zatím jsou v nabídce celkem tři boxy, každý má své téma a vlastní jméno. První – Hoříš, má panenko – otevírá diskusi o bezhraničném vnímání moderní historie, druhý nese název Kinetika deprivace a svým obsahem se obrací do sebereflexe. Třetí – My little mnohovesmír – zobrazuje rozjímavý stav vědomí. Už samotným vybalování děl vzniká naprosto jedinečná konstelace, která se už nikdy nebude opakovat. Každý, kdo se na projektu rozhodne participovat, bude díla zasazovat do svého unikátního prostoru. Následná dramaturgie je stejně tak otevřená vlastní interpretaci, je tedy na uvážení každého, jestli do své nové reality přizve někoho dalšího, nebo si ji užije sám.

Hledání nových cest

Otazník nad funkcí umění ve společnosti visí už od dob avantgardy. Estetika a etika bývají pokládány na misky vah a jejich vyrovnanost není stále ještě v galerijním prostředí samozřejmostí. Koncept BAD otevírá téma významu institucionálního přístupu k umění a přichází se způsobem, jak dostat umění v pandemické době k lidem. Snaží se podpořit umělce v období, kdy není mnoho příležitostí k fyzické prezentaci. Za zapůjčení boxu se vybírá dobrovolný příspěvek, který bude posléze mezi zapojené autory rozdělen. Ironický podtitul „krabičková dieta lokálního umění“ reaguje na nucenou dietu, kterou momentálně podstupují jak umělci, tak návštěvníci galerií.

„Ztráta institucionální aury dává větší prostor nezávislému až partyzánskému kurátorství. Hledání alternativ nám pak s přihlédnutím na nedostatek offline kontaktu s uměním připomíná i důležitost umění ve veřejném prostoru nebo fenomén bytových galerií na našem území v období socialismu,“ říká studentka oboru teorie interaktivních médii, autorka vizuálu a kurátorka Brno Art Delivery Romana Guryčová.

David Severa
Komunitní kurátor v kreativním hubu KUMST, organizátor alternativních módních přehlídek Malá noc módy, nezávislý módní návrhář a tvůrce. Tvoří rodinnou konstelaci s matkou Jitkou pod názvem Severa Area. Člen iniciativy Fashion Revolution, externí autor publikací pro Turistické informační centrum města Brna.


Tamara Pavlechová
Studentka oboru management v kultuře, příležitostná fotografka (projekt Sochařské Brno, události Kina Art a další) a občasně píšící o designu a fotografii. Tatérka a členka kolektivu Las Keč-up, zaměřeného na produkci alternativních hudebních akcí.


Romana Guryčová
Social media manager pro festival BRNO16, studentka Teorie Interaktivních Médií, volnočasová umělkyně se zaměřením na novomediální tvorbu. Autorka vizuálu Brno Art Delivery a členka nově vzniklého Las Keč-up kolektivu, připravující hudební akce ÁNUNK.


text: Markéta Mazalová