Na počátku byla nespokojenost s prakticky neměnnými výsledky cen udílených interpretům české pop music. Jejich držitelé často získávají první místo na základě dobře zvoleného marketingu a PR svého vydavatele či manažera, ne však podle kvality hudby. A právě to se rozhodla změnit trojice hudebních publicistů založením ceny české hudební kritiky Apollo.

6. února 2013 se v Praze konal již druhý ročník předávání cen Apollo, které se snaží poukázat na kvalitní interprety české populární hudby. Zakládající členové Marek Gregor, Pavel Kučera a Tomáš Tenkrát se inspirovali v zahraničí, kde odborná porota z řad umělců, publicistů a osobností z oboru od roku 1992 každoročně udílí The Mercury Prize nejlepšímu britskému či irskému albu roku.

7 nominovaných
Než byl znám český vítěz za rok 2012, proběhlo dvoukolové hlasování. V prvním kole osmdesát čtyři hudebních publicistů svými hlasy rozhodlo o sedmi nominovaných albech vydaných od listopadu 2011 do listopadu 2012. Jak organizátoři předesílali, v nominacích byla vidět pestrost napříč žánry: Boris Carloff – The Escapist, Lenka Dusilová – Baromantika, Charlie Straight – Someone With A Slow Heartbeat, Květy – Bílé včely, The Prostitutes – Deaf To The Call, Umakart – Vlci u dveří, Zrní – Soundtrack ke konci světa.


14 písní
Organizátoři akce, oproti prvnímu ročníku konanému na Nové scéně Národního divadla, zvolili pro letošek poněkud luxusnější prostor (ať už prostředím, či zvukem) pražského klubu SaSaZu. I když někteří příznivci akce místo pořádání kritizovali, bylo zajímavé sledovat střet mnohdy nekonvenční hudby v konvenčním prostředí.
V den, kdy se událost konala, se sešla užší desetičlenná porota a v druhém kole rozhodla o vítězi. Úderem osmé začal dvouhodinový živý přenos a koncert sedmi nominovaných interpretů v abecedním pořadí.

I když to pár minut před začátkem tak nevypadlo, s prvními tóny písně Shadows Borise Carloffa se prostor před pódiem postupně začal zaplňovat. Představením alba, které je výsledkem spojení elektroniky, popu, soulu a orchestrální hudby, se postaral o vskutku velkolepý úvod večera. On a stejně tak následujících šest interpretů zahrál každý po dvou skladbách.

Při každé přestavbě jeviště na plátně běžela videoprojekce s medailonkem nominovaných a otázkami. Například: Za kolik by se měla prodávat jedna vaše mp3 skladba? Nebo: Na jaký koncert byste pozvali svoje prarodiče? Než bylo vše připravené k další živé hudební produkci, moderátor rapper James Cole se snažil muzikanty rozmluvit v krátkém rozhovoru. V případě Lenky Dusilové však s nevalným výsledkem. Zpěvačka se zjevně chtěla připravovat na vystoupení, odpovídala většinou jednoslovně a v momentě, kdy připravené otázky došly, bylo evidentní, že Cole s moderováním nemá zatím žádné zkušenosti. K Lence Dusilové je třeba podotknout, že byla jedinou nominovanou ženou Apolla. Na svém albu Baromantika se přiklání k hudebním experimentům. Tak tomu bylo i v polské písni Wspomnienie, ve které se člověk marně snažil najít melodii.

Na pódiu se objevila jediná kapela představující zde mainstream, Charlie Straight. Nevím, jestli jejich fanynek přišlo ten večer nejvíce, každopádně byly nejvíce slyšet. Frontman třinecké kapely Albert Černý si atmosféru a zpěv dvou písní z alba Someone With A Slow Heartbeat náležitě užíval.

Již zmíněnou kapelu Charlie Straight a pražské rockery The Prostitues v čele s britským frontmanem Adrianem T. Bellem můžeme v červenci slyšet na Rock for People. Právě o jejich účasti rozhodli v hlasování fanoušci na webových stránkách festivalu.

V druhé polovině večera zahrála brněnská skupina Květy v čele s hudebním skladatelem a textařem Martinem E. Kyšperským. Na zvuku jejich alba Bílé včely se (jako u další nominované kapely Zrní) podílel Ondřej Ježek. Z vystupujících zbývá zmínit ještě Umakart, jehož nové písně jsou stylizovány do elektropopu, poetiku a svůj typicky zasněný výraz si ale uchovávají.

1 vítěz
Po dohrání písně Hýkal kladenské kapely Zrní, jejichž Soundtrack ke konci světa patří k nejlépe hodnoceným albům předchozího roku, se na pódiu objevil vítěz prvního ročníku rapper Bonus se soškou výtvarníka Maxima Velčovského. 60 tisíc Kč od Ochranného svazu autorského a poukaz na inzerci na hudebním serveru v hodnotě 50 tisíc Kč získalo debutové album The Escapist Borise Carloffa.

Producent, zpěvák a hudební skladatel, který stál za zvukem a úspěchem českých kapel Kryštof, Wohnout, Sunshine, se před čtyřmi lety rozhodl vydat sólové album. Ke spolupráci pozval bubeníka Douga Yowella, zpěváka Jamese Cooka, cellistku Terezii Kovalovovou a kontrabasistu Jakuba Antla.

Nejdůležitějším impulzem pro vytvoření této desky byla smrt jeho otce a bratra, The Escapist sloužilo jako vypsání se z rodinné tragédie. Stejně tak tomu bylo i před dvěma sty dvaceti pěti lety, kdy byla uvedena Mozartova opera Don Giovanni.

Apollo – Cena české hudební kritiky byla předána 6. února 2013 v SaSaZu