Uvedení výstavního projektu Velký zlatý voči – 35 let Ceny Jindřicha Chalupeckého, opět rezonuje v aktivním kulturním diskurzu a skrze sedm nových uměleckých děl popichuje do pomyslného vosího hnízda.

Jedna z nejdiskutovanějších platforem zejména poslední doby, Společnost Jindřicha Chalupeckého, dostává svou tvůrčí reflexi v experimentálním projektu, který je až do závěru září k vidění v pardubické GAMPA. Čím vším si prošla platforma, která je chtě nechtě jedinou evaluační odezvou současného tuzemského umění zohledňující různá tvůrčí média, je jedním ze zkoumaného zájmu, který projekt předkládá. Milníky, vzestupy a pády, ale také neobvyklá kontinuita a snaha o neustálou integritu se středoevropským nazíráním na kulturní a estetické problémy, jsou reflektovány v dílech na pomezí práce s archivy a mapování institucionálních dějin.

Hned úvod výstavy překvapí diváka možnou interakcí – může kráčet sám nebo v doprovodu paže zhmotněné na pojízdném torzu. Jedná se o interaktivní participaci Průvodčí finalistky Ceny z roku 2002, Lenky Klodové. Nabízí tímto gestem pocit bezpečnosti, podpory i sounáležitosti. Vědecká exkurze zhmotněná skrze nejrůznější autentické materiály tak začíná. Architektonickou intervenci do prostoru svébytně pojal právě laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého roku 2023, Vojtěch Radakulan. Zasazuje tak do místa umělecké projekty v různých médiích od malby přes objekty a (video)instalace až po videohru – v té se hráč stává obyčejnou cihlou, která se pohybem převaluje výstavou a potkává se s různými fragmenty minulých výstav Ceny. Petra Herotová, další finalistka CJCH roku 2009, vytváří na základně rešerše kurátorského kolektivu SJCH ve spolupráci s Lenkou Lindaurovou, bývalou ředitelkou SJCH, časovou osu vývoje CJCH od roku 1990 dodnes. Interaktivní „legendu“ o založení Ceny a jejích ikonických osobnostech vytvořil laureát z roku 2002, Michal Pěchouček. Mediální „zářezy“ i skandály napříč historií Ceny Jindřicha Chalupeckého zpracoval do podoby videokoláže Jakub Polách se sobě vlastní kombinací lehkosti, úsměvnosti, ironie i kritičnosti. V námětu pro svou video performance se Katarína Poliačiková a Eva Priečková zaměřily na solidární i angažovaná gesta spojená s předáváním cen, konkrétně na rozhodnutí Romana Štětiny, laureáta Ceny z roku 2014, vydražit získanou „trofej“ a peníze rozdělit mezi ostatní zúčastněné. Další dílo určené této výstavě, velkoformátový kresebný diagram Aleše Zapletala, s precizností i nadsázkou rozehrává emotivní válku pojmů a věčné téma „boje” mezi tradičními a novými médii a souvisejícím očekáváním napříč diváky i umělci samotnými.

Jindřichovi k pětatřicetinám se tak dostává snad adorace, tvůrčí reflexe, ale hlavně pozornosti, kterou Cena díky své existenci a nezpochybnitelném vlivu již přes tři dekády generuje.

Velký zlatý voči – 35 let Ceny Jindřicha Chalupeckého
GAMPA (Automatické mlýny 1963, Pardubice)
29. 6. — 29. 9.