Extrémní polohy zvuku jako téma 26. ročníku festivalu Alternativa
„Festival hutné hudby“ ve formátu jeden a tři večery začne 27. října v prostoru Collbenka 1704 přehlídkou digitální hlukové hudby a abstraktní elektroniky s podtitulem Blešák hluku / Pieta za Kolbenku. Dramaturgie se ujal hostující label Genot Centre a pozval polskou acid-technoisovou producentku Ewu Justku, jednoho z nejvýraznějších zástupců live coding/algorave scény Renick Bella nebo španělského producenta Æthereal Arthropod. Zvukovou část doplní pietní art market koncipovaný jako pocta legendárním blešákům na Kolbence, kde budou k mání bizarní umělecké kousky od mladých designérů.
Těžiště festivalu se týden nato přesune do MeetFactory, kde se třemi večery od čtvrtka do soboty, 1.–3. listopadu, rozvine pomyslná gradační linka od soudobé vážné hudby až po noise. První večer se ponese v duchu improvizace a ambientních ploch – vystoupí známý australský multiinstrumentalista Oren Ambarchi, polský noisový folkař Stara Rzeka nebo velké improvizační těleso Insub Meta Orchestra. Druhý večer vzdá hold tradici freejazzu: svůj zvukový útok na sluch předvede trio Fake the Facts s hvězdným saxofonistou Matsem Gustafssonem, improvizační duo Spill, tedy bubeník Tony Buck a klavíristka Magdy Mayas, a další tři mezinárodní soubory. Třetí večer vygraduje vystoupením americké noisařky Pharmakon, kterou doplní avantcorový ansámbl Shibuya Motors a tuzemští hudební tvůrci Izanasz, Nina Pixel a Microvomit.
Více informací o festivalu na stránce www.alternativa-festival.cz. º
text: Lýdie Kárníková