People Like Us, Kassel Jaeger, Federsel. Poslední Stimul přivítá tři jednočlenné projekty z trojice evropských zemí.

Stimul dosáhl plnoletosti jde si po svých… Po téměř dvaceti letech je načase rozloučit se. Poslední večer „průběžného festivalu jiné hudby“, tedy koncertní série Stimul, proběhne 20. října v pražské Meetfactory. Na pódiu se vystřídá britská multimediální kolážistka People Like Us, francouzský skladatel a improvizátor elektroakustické hudby Kassel Jaeger a tuzemský divadelník a improvizátor Federsel.

Od roku 2005 Stimul uvedl přibližně stovku akcí, obvykle s dvěma až třemi účinkujícími, pro které se velice často jednalo o tuzemskou premiéru. Kromě mnoha jiných, mezi nimiž nechyběly hvězdy jako Mike Patton, Animal Collective, Sunn O))), Pan Sonic, Oneohtrix Point Never, Battles či Amon Tobin, na Stimulu vystoupily hvězdy japonské „jiné hudby“ Otomo Yoshihide, Merzbow a Keiji Haino, nezařaditelní individualisté jako Anthony Pateras, Peaches či Peter Rehberg. Psychedelici typu Acid Mothers Temple a Nurse With Wound se na scéně střídali s nepřeslechnutelnými dámami Soap & Skin a Diamandou Galás, veteráni Cluster a Nihilist Spasm Band se sound-artisty Marcem Behrensem a Franciscem Lópezem. Nechyběli ani hledačští gramofonisté ErikM, Philip Jeck, Dieb13 či Strotter Inst. a pěkná řádka zástupců polské yassové scény i finského post-folku.

Britská umělkyně Vicki Bennett vystupuje pod dvojznačným alias People Like Us. Od roku 1991 pracuje s médiem audiovizuální koláže. Z existujících obrazových a zvukových záznamů vytváří díla, jež duchaplně, vtipně i znepokojivě reagují na svět populární kultury. Sampling a koláž vnímá jako lidové umění čerpající z palety současných médií a technologií, jejíž „barvy“ jí slouží ke spřádání sítí odkazů. Stěžejní premisou její práce myšlenka, že vše je navzájem propojeno a uplatňovat vlastnictví „originálu“ nebo „autonomní“ koncepce je absurdní i zbytečné. Její nahrávky jsou k dispozici zdarma na UbuWeb. V roce 2006 byl Bennettové jako vůbec prvnímu umělci umožněn neomezený přístup do archivů BBC. Své dílo prezentovala v Tate Modern, Barbicanu, sydneyské opeře, Centre Pompidou, benátském bienále a na mnoha dalších místech. V Praze, kde vystoupí poprvé, předvede audiovizuální realizaci The Mirror, snovou koláž, v níž ukazuje, jak důvěrně známé zvuky, písně a obrazy dokáží změnit svůj význam přesazením do nových souvislostí. „Není cílem, aby se publikum předhánělo v poznávání jednotlivých použitých fragmentů,“ vysvětlila Vicki Bennett časopisu Wire. „Proto je těch kousků tolik – aby se v nich člověk ztratil a přestal je vnímat po jednom.“

François J. Bonnet alias Kassel Jaeger je francouzsko-švýcarský skladatel a elektroakustický hudebník působící v Paříži. Je ředitelem instituce INA-GRM, tedy jednoho z rodišť žánru, teoretikem a autorem řady knih o hudbě a zvuku. Jeho hudební tvorba umně balancuje mezi experimenty v duchu musique concrète, ambientním noisem a elektroakustickou improvizací. Nahrávky mu vycházejí na značkách jako Black Truffle, Editions, Mego, Shelter Press, úzce spolupracuje s řadou žánrově spřízněných tvůrců (Stephen O’Malley, Oren Ambarchi), zejména ale s průkopnicí elektroakustické kompozice, skladatelkou Éliane Radigue, jejíž dílo zpřístupňuje na řadě koncertů. V Praze předvede částečně improvizovaný set se zapojením elektroniky, analogového syntetizéru a kytary.

Tomáš Procházka vulgo Federsel je nezávislý umělec v oblasti divadla, performance, hudby a intermédií. V roce 1998 založil hudební skupinu B4, se kterou získal dvakrát cenu Vinyla v kategorii album roku. V roce založil 2005 divadelní skupinu HANDA GOTE research & development. Jako hudebník a zvukový designér spolupracoval s různými tanečními a pohybovými skupinami, je autorem mnoha prací pro rozhlas, věnuje se dokumentu i radioartu. Jako hudebník vystupuje s projekty Gurun Gurun, Wabi Experience s finským hudebníkem Pasi Makelou, s česko-rakouskými Poisonous Frequencies, česko-norskými Krekso a také sólově pod jménem Federsel. Spolu s Petrem Ferencem organizoval v letech 2011-2021 koncertní sérii Wakushoppu, zaměřenou na scénu volné improvizace. Založil blog mapující domácí nahrávání a outsider music Endemit Archives a alternativní hudební label Meteorismo. Momentálně působí jako umělecký šéf divadla Alfred ve dvoře a jako pedagog režie na KALD DAMU.