na okraji | Tělo jako nástroj
Každé živé tělo je elektricky nabito. Každý z nás zná cukající se žabí stehno, křivky encefalografu – a tím to pro spoustu lidí také končí.
Čínská umělkyně Lu Yang ale právě v tomto bodě začíná. Využívá elektrické impulsy neuronů jako generátory zvuku. Precizně rozkresluje transformaci lidské nervové soustavy, která se v jejích rukou stává součástí hudebního nástroje. Přirozené shluky jedinců v rámci druhové komunikace jsou jí způsobem, jak ukázat fungování diktátorských režimů.
Její instalace Dictator E, která jako hudební nástroje využívala hejna a skupinky drobných ryb a obojživelníků i skupiny dvounohých, vzpřímeně chodících savců, byla čínskou cenzurou okamžitě přejmenována na Happy Tree a Lou Yang obviněna z týrání zvířat. Více na luyang.asia.
Lu Yang se narodila v roce 1984 v Šanghaji, její díla jsou často kontroverzní, neboť se pohybují na okraji současných sociálních norem a etických hodnot, její estetika není masově sdílenou. Často narušuje integritu těla pomocí elektrických, zvukových a vizuálních přístrojů – její instalace se podobají experimentům v laboratořích farmakologických a kosmetických koncernů.