Kdo se moc ptá, moc se dozví
Rozhovor s Petrem Niklem – malířem, hudebníkem, fotografem, divadelníkem, plaše působícím umělcem s jemným hlasem – o jeho práci, představách a chystané inscenaci Žlutá tma, která bude mít svou premiéru 21. 9. 2018 v Divadle Archa.
Je těžké se ptát nějak duchaplně na tvorbu takto komplexní a imaginativní, takže nechci vědět, jak vás věci napadají a co znamenají. Chci se ptát, jestli si rád hrajete a s čím?
Snažím se být nástrojem a náčiním ke hře, je to pro mne způsob jak poznávat víc sama sebe a potažmo tím i okolní svět. Jak s ním rezonovat a komunikovat s ostatními účastníky světa.
Ve své inscenaci Já jsem tvůj zajíc jste se zabýval minulostí. Máte důvod se k ní znovu vrátit v nové inscenaci Žlutá tma? Nebo už se volná návaznost na „zajíce“ týká něčeho zcela jiného?
Minulost neustále prosakuje do naší přítomnosti. Nemůžeme se vyměnit a popřít svůj život. Vyvolávám si obrazy z osobních prožitků. Barevný melodram Žlutá tma se proto přímo váže na předešlý černobílý melodram Já jsem tvůj zajíc, jen se pokouší využívat jiné prostředky a jiné metafory.
Když chcete být nedílnou součástí svých inscenací, musí vám zážitek z představení něco přinášet. Co je to?
Nemusím nutně být nedílnou součástí, ale když se představení týká osobní autobiografické výpovědi, je to na mě. Pro mě je každé vystoupení ze sebe svátkem setkání a spoluprožívání hodinového plutí časem.
Máte vždycky jasnou představu, co sdělujete a jak, nebo se nebráníte nahodilosti a improvizaci?
Celý život je náhoda, nemůžu se jí vyhýbat ani v divadle, naopak chci, aby se děly i pro mě nečekané věci, proto musím mít hru maximálně otevřenu přítomnosti, i když vzhledem k souhře s dalšími je předem domluvena určitá kostra. Hraju-li ale zcela sám, není ani předjímající představa třeba. Vytváří se sama v průběhu hry, pokud k ní mám důvěru. Kdybych tomuto principu tvoření nedůvěřoval, nemělo by smysl hrát.
V anotaci na inscenaci Žlutá tma se píše: „Lze polapit světlo? Prošlý čas nelze potkat. Slunce však stále svítí, a když září, budí minulost.“ Něco jako by vám prokluzovalo mezi prsty a vy se toho i tak nechcete pustit. Co hledáte a snažíte se zachytit?
Anotace začíná větou: „Kdo se moc ptá, moc se dozví.“ Líbí se mi malovat nenamalovatelné, sdělovat nesdělitelné a hrát vlastně nehratelné. Sám jsem ve fázi, kdy pořád hledám text, pořád ho měním a zřejmě budu měnit při každém dalším hraní. ∞