Na letošním 12. ročníku mezinárodní přehlídky zaměřené na výtvarnou složku současného divadla a performing arts očekávají pořadatelé účast čtyřiceti tisíců diváků a návštěvníků. Program je skutečně bohatý a při procházce hlavním městem se připomíná takřka na každém kroku.

Spektákl mimo divadlo
Na jedenáct dní (16.–26. 6.) se zásluhou desítek domácích a zahraničních umělců promění několik prostor, budov a veřejných prostranství na přehlídku toho nejlepšího, co může současná scénografie a vůbec výtvarné ztvárnění divadelního prostoru nabídnout. Odborné veřejnosti je tato událost již tradičním svátkem a místem inspirace světových tvůrců vždy jednou za čtyři roky. Není proto divu, že je dvanáctý ročník vyhlížen s takovou nedočkavostí. Organizátoři mají tentokrát připravena mnohá oživení programu a novinky v pojetí celé akce.

Jedním z cílů letošního Pražského Quadriennale je dokázat vzrůstající význam scénografie i mimo divadelní prostor – v rámci vizuálního umění, architektury, módy či video artu. Mezi akcentované v tomto směru patří projekt Intersekce. Na piazzettě Národního divadla vyroste třicet boxů, ve kterých se budou neustále odehrávat divadelní nebo výtvarná představení. Přibližně polovina ze všech těchto krabic v sobě bude skrývat živého umělce, tanečníka, choreografa.

Známý choreograf Josef Nadj dokonce jeden z boxů využije jako místo svého přechodného bydliště po dobu trvání PQ. Kromě něj se na akci, jež by vydala na samotný festival, podílejí věhlasní umělci či soubory jako zřejmě nejvýznamnější současná scénografka a spolupracovnice režiséra Christopha Marthalera Anna Viebrock, tvůrčí dvojice Ilya a Emilia Kabakovovi, soubory Societas Raffaello Sanzio v čele s obdivovaným Romeem Castelluccim či Abbey Theatre, výtvarníci Josef Bolf a Nathaniel Mellors. Mimochodem – mnohé akce počítají i se zapojením nejširší veřejnosti.

Náročná interakce
PQ se letos sice snaží především aktivně zapojit diváka a oslovit širokou veřejnost, pochopení uměleckého záměru ale nemusí být vždy jednoduché. „Idea je taková, že divák, který projde celým tím labyrintem, bude vlastně trochu zmaten. Nedostane totiž jasnou definici toho, co je performance, ale řekne si: ‚Aha, performance (divadlo) může být cokoliv,’“ představuje pořadatelský záměr Sodja Lotker, umělecká ředitelka PQ. Interakci s vystavovanými projekty by si návštěvníci neměli malovat příliš jednostranně. Často půjde i o tzv. mentální interakci, kdy na člověka nic nehouká a nebliká, ale pro vtažení do situace je potřeba investovat jistou dávku představivosti, pochopení nebo vlastní interpretace. Pak teprve může začít fungovat dialog a investovaná energie se bohatě vrátí.

Kde všude PQ bude
Další netradiční snahou organizátorů PQ je představení scénografického konceptu mimo divadelní prostředí. „Chceme přivést divadlo blíž k lidem, vyvést ho z divadelní budovy a umožnit divákovi zažít ho jinak,“ říká Sodja Lotker. Nešťastný požár v budově holešovického Výstaviště (kde se odehrávaly předešlé ročníky Quadriennale) byl impulzem pro nalezení jiných objektů a rozmístění jednotlivých částí výstavy na několika místech Prahy. Hlavním výstavním prostorem bude Veletržní palác, kde návštěvníci najdou hlavní Sekci zemí a regionů PQ (na které se představí více než 60 zemí), nevšední výstavu Extrémní kostým, inspirativní Studentskou sekci, program přednášek, debat a prezentací Talks a kromě dalšího i kreativní program pro děti PQ dětem. Piazzettu Národního divadla bude okupovat již zmíněná venkovní živá výstava Intersekce, Nová scéna Národního divadla se chystá hostit sekci Světlo a zvuk. Na půdě DAMU najdete stanoviště vzdělávacího projektu Scenofest a v prostorách Pražské křižovatky (kostel sv. Anny) se uskuteční výstava architektonické sekce. PQ návštěvníky ale i náhodné chodce a turisty osloví na mnohých dalších místech Prahy, a to i mimo její centrum. „Některé umělecké projekty byly připravované přímo pro pražské ulice a náměstí, často dost neznámá místa, takže i turista může jejich prostřednictvím poznat a objevit Prahu jiným než běžným způsobem. Chtěli bychom, aby Praha ožila kulturou podobně jako Benátky během Bienále,“ představuje vize organizátorů Daniela Pařízková, výkonná ředitelka PQ.

Velkou výhodou PQ je jeho vlastní obsah. Na každý ročník přiláká do Prahy zahraniční experty i publikum, protože výstava výtvarné složky divadelního umění je z podstaty jazykově bezbariérová. Že je bezbariérová i co do věku návštěvníků, míry znalostí z oboru a dalších aspektů, se přijďte přesvědčit během druhé poloviny června na 12. ročník Pražského Quadriennale.

Pražské Quadriennale
16.–26. 6. 2011
Pražské Quadriennale pořádá Ministerstvo kultury ČR a je realizováno Institutem umění – Divadelním ústavem.
Přesná místa konání jednotlivých akcí a více informací včetně vstupného a otevírací doby najdete na www.pq.cz.