Skutečný příběh o ženě, jež se rozhodla dosáhnout spravedlnosti a bojovat o dědictví, které původně náleželo její rodině. Snímek Dáma ve zlatém však mnoho českých diváků zatím neoslovil.

V hlavní roli se představuje Helen Mirren, ztělesňující postarší Američanku a zároveň rakouskou emigrantku Marii Altmann. Ta po smrti své sestry objevuje historické listiny včetně závěti její tety Adele Bloch-Bauer (Antje Traue), již zvěčnil na slavném portrétu malíř Gustav Klimt. Během druhé světové války si nacisté kromě jiného přivlastnili i tento obraz, jenž nakonec skončil v galerii Belveder a stala se z něj tzv. rakouská Mona Lisa. O mnoho desítek let později dostane Marie příležitost o obraz bojovat. Osloví proto mladého právníka Randyho, syna své kamarádky, aby jí pomohl ho získat zpět.

Přestože je příběh Marie Altmannové silným tématem, film působí převážně mdle. Dějová linie nemá spád ani větší porci dramatičnosti. Odehrává se ve dvou časových rovinách. Linie v přítomnosti, tedy v 90. letech 20. století, je právě tou bolavější patou. Scény ze soudních síní se příliš vlečou, přitom by snesly trochu oživení a větší přirozenosti. Druhou linií jsou flashbacky do minulosti, zaměřující se na Mariino mládí a její útěk s manželem z Vídně do Spojených států. Napínavé a dějově silné scény alespoň částečně vyvažují celkové tempo filmu a dodávají mu zpracováním retrospektivních záběrů i estetický prvek.

Snímek zachraňují i výborné herecké výkony, jimž s přehledem kraluje Helen Mirren. Dokáže nenásilně přeskakovat od vzteku ke smutku či nezájmu. Umí pobavit v konverzacích s o mnoho let mladším právníkem Randym, dojmout i inspirovat. Zahanben ale nemusí být ani Ryan Raynolds v roli Randyho. Proměna z nezkušeného a vyplašeného právníka v odhodlaného a cílevědomého muže působí v jeho podání překvapivě přirozeně, a nikoliv jako otřepané klišé.

Ačkoli jde o film podle skutečného příběhu, tvůrci si přesto pár věcí přikrášlili. Jejich očividným záměrem bylo všeobecné uznání hlavních postav i jejich počínání publikem. Divákovi ale nemůže ujít, že motivace k získání obrazu přece jen nejspíš nebyla tak ryzí, jak je prezentováno. Nicméně snímek sám o sobě za zhlédnutí stojí, morální závěry si z něj pak každý může udělat sám. ∞


Dáma ve zlatém
režie Simon Curtis
USA / Velká Británie, 2015, 110 min.