Stominutová podívaná ve stylu grotesky vykreslující fiktivní evropské dějiny s výborným hereckým obsazením a velkou dávkou humoru ani jednou neposkytne divákovi chvilku oddychu. Tím je nový film Wese Andersona – Grandhotel Budapešť.

Pokud by se někdo snažil přijít na to, koho lze v dnešní době označit jako nezávislého amerického režiséra, odpověď, že je jím právě Wes Anderson, by rozhodně nebyla špatně. Anderson je ve svých filmech (Taková zvláštní rodinka, Život pod vodou, Až vyjde měsíc atd.) po dlouhá léta věrný svému osobitému stylu. Nadšenec fantazie a nevinného dětského pohledu na svět si potrpí na pestrobarevnost kulis a kostýmů, výstřednost, ztřeštěný humor, bizarní scénky a podivínský příběh. Je zkrátka právem považován za unikát mezi většinovým proudem hollywoodské kinematografie. A mohu jen děkovat, že ze svého směru neuhnul ani o píď i tentokrát.

Do nové země
Režisér si pro svůj snímek zasazený do třicátých let vymyslel zcela novou zem, ve které se Grandhotel Budapešť nachází. Umístil ji do střední Evropy a nazval Zubrowka (v mnohém se prý inspiroval Karlovými Vary a Prahou). Hlavní postavou je provozovatel hotelu pan Gustav, jenž své zákazníky miluje, a to v mnoha případech doslova, a tak mu jedna z jeho věrných a vděčných zákaznic daruje ve své závěti velmi drahý obraz, což její příbuzenstvo nemůže strávit a zaplatí si na pana Gustava nájemného vraha. Tím začíná šílená honička napříč Zubrowkou s nejistým koncem. Film je napůl komedií plnou vtipných gagů a zároveň i road movie po fiktivní zemi. Grandhotel Budapešť zde navíc představuje jakousi alegorii Evropy, jež postupně chátrá, ale díky své smyšlenosti může místo skutečných důsledků vybruslit z problémů pomocí humoru a absurdních gagů.

Herci a ti další
V hlavní roli se představuje Ralph Fiennes, který po nedávné nepříliš herecky náročné roli černokněžníka podle J. K. Rowlingové ukazuje svůj obrovský komediální talent. Zároveň se výborně doplňuje s další důležitou postavou snímku, Zero Moustafou, jehož role se ujal mladý herec Tony Revolori. Představuje pikolíka, který se u pana Gustava zaučuje, a ten si ho díky jeho věrnosti za každé situace velice rychle oblíbí. Obě role mají navíc skvěle vystižené osobnosti ve scénáři, a tak divákovi nezbývá, než jen mlčky sledovat plejádu volně navazujících a vypointovaných scének v provedení této titulní dvojice.

Ve vedlejších rolích se pak představují další velká herecká jména, jakými jsou Jeff Goldblum, William Dafoe, Edward Norton, F. Murray Abraham, Owen Wilson, Tilda Swinton, Adrien Brody či Bill Murray. Přestože jejich role jsou často pouhými štěky, rolí nepohrdli, spíše naopak. To ukazuje oblibu Wese Andersona mezi herci a možná i jejich chuť zahrát si v něčem trochu jiném, odlišném.

Nakonec nesmím opomenout hlavní oporu filmu, jež ruku v ruce pomáhá příběhu s jeho rychlým spádem, a sice hudební podklad. Francouzský skladatel Alexander Desplat, jenž složil hudbu k filmům jako Philomena, Argo nebo Králova řeč, se tentokrát opět vyznamenal. Díky jeho energickým melodiím se divák neodtrhne ani od titulků a nadšen z filmu poskakuje mezi sedadly, dokud se sál nerozsvítí. ∞


Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel)
režie Wes Anderson
USA, 2014, 100 min.

www.youtube.com/watch?v=F5yOVuWl6BQ