Francouzský, cenami ověnčený snímek zachycující milostné vzplanutí mezi dvěma ženami a realisticky vykreslující jejich vztah není jen o explicitních sexuálních scénách, ale především o intimitě a emocích.

Ano, řeč je o filmu Život Adele, který po svém uvedení na festivalu v Cannes zahájil kvůli neobvykle dlouhým, někdy až pornograficky zobrazeným lesbickým sexuálním scénám vlnu ostře protichůdných reakcí. Na druhou stranu však získal i mnoho pozitivních ohlasů díky své neobvyklé intimitě a emocionalitě. I přes všechny kritiky a výtky se Život Adele stal vítězem 66. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Cannes a vydobyl si tak své místo na slunci.

Námět snímku vznikl podle komiksu francouzské autorky Julie Marohové z roku 2010 nazvaného „Modrá je teplá“ – převzal z něj jen základní linii. Adele je běžnou dospívající dívkou navštěvující gymnázium, kde má své kamarády a kde prožívá své první lásky. Časem si však začíná uvědomovat, že se svým dosavadním životem není spokojená, a hledá něco nového. Objevuje vlastní lesbickou orientaci a sbližuje se se starší a zkušenější dívkou Emmou, studentkou umění. Dále se ovšem snímek turecko-francouzského režiséra Abdellatifa Kechicheho od původního komiksu liší. Namísto tématu přijímání homosexuality okolní společností se zaměřuje především na vztah hlavních hrdinek. V předních dvou rolích vystupují Léa Seydoux (Hanebný pancharti, Lurdy) a Adèle Exarchopoulos, teprve dvacetiletá francouzská herečka s řeckými kořeny, která představuje hlavní postavu Adele.

Film nemá klasickou dějovou linku, na jakou jsou diváci u obdobných filmů stavějících na milostném vztahu zvyklí. Nezobrazuje komplexní vývoj vztahu mezi Adele a Emmou, ale soustředí se pouze na určité chvíle, které pro jejich pouto mají určitý význam. Víceméně zachycuje jen vybrané střípky – od silného vzplanutí vášně až k jejímu vyhasnutí, od vzestupu k pádu. Divákům zůstávají zásadní momenty jejich vztahu ukryty, stejně jako není prozrazeno, co kromě sexuální přitažlivosti hrdinky k sobě poutá. Žádné společné zájmy ani aktivity, jen několikrát Adele v roli modelky pro Emminy obrazy. Adele, která do vztahu přináší celou svou duši, a Emma, jež se snaží partnerku změnit k obrazu svému. Nejlépe fungující ingredienci jejich vztahu režisér názorně promítá do neobvykle dlouhých intimních scén. Mimo jiné tyto intimní scény spíše než přirozeně působí svou délkou a konkrétností jako manuál pro lesbické páry a jejich sexuální hrátky. Rozhodně svou stopáží nijak filmu nepomáhají, spíše nepatrně ubírají na celkovém prožitku.

I přesto však hrdinkám jejich vášeň divák uvěří, a to především díky mimice, která je pro snímek stěžejním faktorem. Je totiž z velké části natočen v detailech a polodetailech, jež mají za hlavní cíl vložit nejvíce citů právě do výrazů obličeje a diváky v nich nechat číst. V detailních záběrech se často odehrávají nejemotivnější části a dodávají tak Životu Adele obrovské množství niterních pocitů. Každý záchvěv, výraz nebo pohled zde má nějaký význam, což umožňuje divákovi se do filmu ponořit a prožít intenzivní pocity spolu s hlavními postavami a vynořit se až na úplném konci. ∞


Život Adele (La Vie d’Adèle)
režie Abdellatif Kechiche
Francie / Belgie / Španělsko, 2013, 179 min.