Stejně jako ve světě elektronické hudby, působí na scéně hudebních technologií hlavně muži. Provolávání, že ženám nic přeci nebrání v tom, aby se do těchto odvětví zapojily, bohužel zatím nepomohlo.

I mezi muži už ale přibývá těch, kteří se snaží o větší empatii, kultivaci vzájemných vztahů a prostředí i skutečnou podporu diverzity nejen na hudební scéně. Jak je důležité dát v hudebním vzdělávání prostor ženám, kde se mohou samy rozhodovat o tom, co je pro ně důležité. Ale také o vytváření bezpečných zón, kde se jak ženy, tak i nebinární osobnosti a jiné marginalizované menšiny mohou vyhnout nátlaku stereotypů a příliš homogenního prostředí, které člověka nakonec často odradí, jsem si povídala s hudebnicí a lektorkou Nikol Strobachovou, členkou kolektivu Bastl Instruments.

Bez nátlaku stereotypů
Nikol neboli Kuklu můžete znát z výukových videí o modulárních syntezátorech s názvem Patchení s Nikol, založila ale také dívčí vzdělávací skupinu Pink Noise zaměřenou na práci s modulárními syntezátory. Její název byl inspirován nejen existujícím druhem šumu, ale také zásadní knihou výzkumnice Tary Rodgers, která se zabývala zkušeností žen na hudební scéně.

Co jsi zjistila, když ses sama učila pracovat s modulárními syntezátory?
Asi to, že pro mě je právě nejlepší se neučit sama, ale od někoho nebo s někým. Ze začátku jsem nedokázala číst manuály, tak jsem koukala na videa a ptala se kluků z Bastl Instruments, od kterých mám i svůj systém.

Máš pocit, že holky a ženy mají obecně z hudebních technologií větší strach nebo respekt?
To je samozřejmě hodně variabilní, ale většina holek, se kterými jsem se potkala, a nějakou dobu hrají a živě vystupují, mají respekt, zatímco začátečnice spíš strach. Ten ale nebývá spojený ani tak s technologií, jako spíš s okolím, reakcemi a přístupem ostatních.

Co bys poradila holkám, které neví, jak začít, nebo se třeba bojí prezentovat svou hudbu?
Možná si uvědomit, co opravdu chtějí, a jít si za tím. Pro mě byla na začátku důležitá velká podpora blízkých a pak už se to chtělo jen nenechat se odradit a hodně trénovat hraní. Strach je přirozená reakce, ale neměl by paralyzovat. Mnoho lidí má pocit, že když hrají, tak logicky musí i vystupovat a nahrávat. Mně je sympatické hraní jen tak pro radost doma i nenahrávání.

Co tobě osobně nejvíce vyhovuje, co třeba používáš, když koncertuješ?
Modulár je pro mě hodně organický nástroj, který má vždycky trošku odlišné reakce a lezou tak z něj i jiné zvuky, proto se snažím zklidnit a naladit se na něj, a ne na lidi okolo.

Jak se ti dařilo kloubit koníčky a práci s mateřstvím?
Věřím, že dítě by první 2–3 roky mělo být co nejvíc s matkou, takže ten první rok byl mým největším koníčkem i prací syn a na zbytek jsem neměla kapacitu. Pak jsem se ale vrátila na vysokou školu a ukázalo se, že těch pár hodin týdně bez sebe nás docela nabíjí. Tak jsem, hlavně po večerech, začala mít víc času na sebe, práci a na hraní – máme doma ministudio, takže jsem nemusela ani chodit daleko. Ale vlastně nejvíc mi pomáhal a pomáhá můj muž, kamarádi s hlídáním a nosítko.

Jak začala fungovat vaše vzdělávací skupina pro ženy Pink Noise a proč je důležité, aby se ženy takhle scházely a vzájemně se podporovaly?
S prvotním nápadem přišel Ondřej Merta z Bastl Instruments. Po sérii videí Patchení s Nikol jsme vymýšleli, jak zapojit holky do učení „naživo“, a tak se v létě 2017 sešla první skupina holek, ze kterých se zároveň staly i moje učitelky a se kterými se pořád scházíme a hrajeme na moduláry. Z toho přirozeně vznikla komunita Pink Noise, která chce podporovat i další ženy a non-binary, sdílet nápady, názory a učit se navzájem od sebe. To si myslím, že je zásadní pro genderovou rovnováhu, která bohužel má pořád jak v hudebním, tak společenském prostředí trhliny. Dokud se bude řešit, že je nějaký line-up holčičí, říkat, že někdo hraje jako holka ve smyslu, že to neumí, a holky se budou při hraní cítit nepohodlně nebo snad poníženě, mají skupiny jako ta naše rozhodně smysl. ∞


text: Mary C
Autorka je moderátorkou Radia Wave, hudební selektorkou a badatelkou, kulturní aktivátorkou.