Za hranicemi fantazie
Kniha Jak se dělá galerie uvádí své čtenáře do světa muzeí a výstavních galerií. Nahlíží za oponu dění a představuje známá místa i neprobádaná území v podobě depozitáře, uměleckých sbírek či PR managementu.
Kdy a kde vznikaly ty nejvýznamnější galerie a muzea, jak svá díla prezentují a jak se připravuje samotná výstava? Jak se dělá galerie zve své čtenáře do světa uměleckých děl, poutavých příběhů a příjemných shledání. Kniha je určena především pro dětské čtenáře, nicméně barvité a zábavné provedení a nápadité texty doplněné velmi povedenými ilustracemi Davida Böhma dokládají, že se jedná o skutečně hodnotnou literaturu, která zasluhuje pozornost nejen dětí. Výtvarník Böhm je mimo jiné známý především uměleckým doprovodem knihy Hlava v hlavě oceněnou Magnesií Literou za rok 2014.
Umělecké artefakty, poutavé příběhy a příjemná shledání
Kniha začíná i končí výpisem nejznámějších a nejmimořádnějších muzeí a galerií v Evropě i ve světě. Nabízí pohled do historie a vývoje uměleckých činností po celém světě. Pomocí zaoblené časové osy zmiňuje vznik předních českých i světových muzeí a galerií, význačná jména umělecké scény a důležité výstavy. Dále se zabývá otázkou, jak vlastně taková galerie funguje a jakým způsobem se vystavují umělecká díla. Ilustrátor David Böhm a Jiří Franta, který s Böhmem spolupracoval na několika ilustracích, na ukázku zrekonstruovali fiktivní město plné umění. Důrazem na drobné detaily, důvtip a propojení moderního umění a klasických děl starých mistrů vytvořili skvělé místo s vizí přiblížení umění dětem. Autorům ilustrace nechyběl ani humor například v podobě představení vídeňské galerie Albertiny logem supermarketu Albert. Böhm také zmiňuje, jak doopravdy vnímat moderní umění jako naloženého žraloka v lihu od Damiena Hirsta či expozice rozestlané postele Tracey Emin a proč vůbec galerijní a výstavní prostory navštívit a strávit v nich čas.
Jak vypadá galerie a kdo v ní pracuje
Díky autorům knihy mají čtenáři možnost zavítat do tajemných a neprobádaných míst, do depozitáře či mezi restaurátory a zároveň jim imaginárně nahlížet přes rameno při připravování výstavy. Od návrhu a výroby plakátu po rozmístění děl v expozici až na samotnou vernisáž a konferenci. Zjistí také, jak ochránit umělecká díla i kdo a kdy ukradl da Vinciho Monu Lisu v pařížském Louvru. Zajímavostí je dozajista výpis, jaká umělecké díla a další poklady hromadil habsburský císař Rudolf II. do své sbírky na hradě.
Martin Vaněk, Ondřej Chrobák, Rostislav Koryčárek: Jak se dělá galerie
Nakladatelství Moravská galerie
Praha, 2019, 70 stran (2. rozšířené vydání)