Co spojuje Jamese Deana, Kurta Cobaina a Justina Biebera
Být výjimečný. Jedinečný. Zapamatovatelný. Nezaměnitelný. Jediný. Ambice opravdového designu. Módní značky na tohle dnes nehrají, protože potřebují zisk, a tedy co nejčastější nákupy. Jejich cílem je proto vytvářet trendy. Něco, co na konci sezóny vyhodíte do charitativního kontejneru a vzpomenete si, až se to za deset let vrátí do módy. Ale netrapte se, že jste ty zvony před lety vyhodili. Pokud jste si je koupili v módním řetězci, stejně by je dnes roztrhlo rukou malé dítě.
Design, který svým významem překonal ostatní, poznáme např. podle toho, že názvem značky dnes označujeme produkt samotný. Notoricky známý je lux, kecky nebo české botasky. Co ale v módě považuji za opravdu nadčasové stálice, jsou produkty, které za dobu své existence v podstatě nezměnily svůj vzhled.
Femme fatale mezi sneakerskama
Converse All Star vypadají od svého vzniku v Americe v roce 1917 skoro stejně. Jejich první verze byla světle hnědá a na kotníku už tenkrát měly nepostradatelnou pěticípou hvězdu. Basketbalovou botu proslavil v následujících letech obchodník a basketbalista Chuck Taylor, jehož jméno v roce 1932 k hvězdě přibylo. Conversky přežily Masaryka a přežijí i Zemana.
Džíny, které to za vás odpracujou
Levi’s 501 jsou ještě o pár let starší než conversky a zatímco v legendárních sneakerskách můžete v pohodě sportovat, v leviskách můžete dělat v podstatě všechno. Tyhle kalhoty pro dělníky se zrodily díky nápadu zpevnit kapsy měděnými nýty. V roce 1873 si jej nechali společně patentovat obchodník Levi Strauss a krejčí Jacob Davis. Ve dvacátém století se dostaly z USA do Evropy a i přes těžkou konkurenci (Lee, Wrangler) zůstaly díky své kvalitě denim ikonou. V roce 2000 je americký Time vyhlásil módním kouskem 20. století.
Paradoxně si vy sami můžete připadat o to méně výjimeční, pokud si pořídíte kus, který nosí celá planeta, a ještě k tomu je to už více než sto let. Ale milovníci kvalitního designu jistě pochopí, že když něco přežilo velkou hospodářskou krizi, obě světové války i nástup rychlokvašených „umělců“ a ještě rychlejších trendů, něco na tom je. ∞