Symbolismus jako samostatný fenomén. Tak prezentuje aktuální výstava Národní galerie v Praze umělecký směr, díky němuž se české výtvarno stalo poprvé součástí širšího evropského uměleckého proudu. Navzdory tomu u nás výtvarný symbolismus nebyl v nynějším výjimečném rozsahu dosud představen.

Výstava „Tajemné dálky, symbolismus v českých zemích, 1880–1914“ proměňuje gotický klášter sv. Anežky České v místo plné tajemství, mýtů a symbolů. Známá a uznávaná umělecká jména, jako jsou Švabinský, Bílek, Váchal, Kubišta, Mucha či Zrzavý, jsou vystavena vedle autorů méně vystavovaných, z pohledu mezinárodního téměř neznámých.

„Umělci tehdy stále častěji tvořili dle teorie syntetismu, jehož snahou bylo propojit umění s životem, vnímat krásu, ale i bolest hlubším způsobem. Tehdejší pragmatická realita s tím ovšem byla v přímém rozporu, a tak mnoho autorů volilo dobrovolnou osamělost a snění v přítmí ateliérů či kaváren,“ uvedl autor výstavy Otto M. Urban, širší veřejnosti známý např. díky projektu Decadence Now!.

Datace výstavy, jejíž název odkazuje k básnické sbírce Otokara Březiny, je pomyslně rámována dobou otevření Národního divadla a začátkem první světové války. V tomto období u nás vznikla neobyčejná díla ovlivněná symbolismem, jehož zásluhou se české umění následující dekády přirozeně zařadilo ke kultuře starého kontinentu. º


Tajemné dálky, symbolismus v českých zemích, 1880–1914
Národní galerie v Praze, klášter sv. Anežky České (U Milosrdných 17, Praha 1)
22. 4.—27. 9. • 180 / 90 Kč



autor: Adam Krátký