Provokace hýbe celou tvorbou Pauliny Skavové. Sochy, jako ženské hrdinky, symbolizují oběti, kořisti lovu. Tematika lovu a soch s erotickým nábojem je ústřední v celé černobílé expozici.


Paulinu Skavovou považuji za zcela obdivuhodnou a talentovanou sochařku. Jejím dílem prostupuje alegorie zosobňující ženy jako trofeje vedle jelenů s parohy. Sochařka vystupuje výstavou proti směru situace v dnešním světě. Expozice reaguje na idee feminismu a především na hnutí Me Too, které nedávno otřáslo celým světem a momentálně doznívá. Ženy se snaží v současnosti dostávat více do popředí, mít stejné hodnoty a možnosti zisku jako jejich mužské protějšky.

„Láska je lovec, dívka je laní a laň se lovci neubrání“
V bílých rámech je vystaveno spodní prádlo a korzety vytvořené z jemných per divokých ptáků – z bažantů, pávů či perliček. Erotizujícím schématům ženskosti a představivosti vévodí křiklavě růžová podprsenka s kalhotkami z obarvených peříček, vedle které se skví zlatá socha bohyně lovu Artemis hlídaná dvěma černými buldočky. Ačkoli francouzský buldoček není prototypem loveckého psa, do celkového ladění expozice se hodí a přináší krásný kontrast. Talent a kreativita Pauliny jsou ozařující.

Lovecký svět, lesní zvěř a jelen Swarovski
Galerijní místnosti opavského Obecnímu domu dominuje bílý jelen s rozměrnými parohy. Symbol lovu, vznešenosti a čistoty. Na vyvýšeném podstavci jsou naaranžované boxerské rukavice pokryté hnědým vzorovaným peřím. Černé a bílé sochy žen vyobrazených s rohy představují muflonky, antilopy, daněly a kozlice. Užití klasických barev jako černá a bílá navozuje zosobnění dobra a zla, které umocňují hrůzné rohy a tváře některých vybraných soch a obranné pozice dalších. Ačkoli jsou ozdobné rámy kolem zavěšených bust nádherné, jejich vzezření však v celkovém dojmu expozice vypadá děsivě a tajemně. Vrány kolem sochy se zlatým parožím ležící na zemi přivádějí smrt, nad kterou bdí třpytící se lebka jelena vyskládaná krystaly Swarovski.

Archetypální pohádka
Skavová je žačkou Karla Nepraše a Milana Knížáka. Celým jejím dílem prostupuje jakási bizarnost a estetičnost na hraně snesitelnosti a ucházejícího vkusu. Oslavuje bájné mýty a legendy, uctívá zvěř, magii a kouzla, tragičnost i monumentálnost. U svých soch dává důraz na detaily a vykreslení i podvědomý popis. V jejím cyklu Par force se nevědomě ztratíte jako nebohá Sněhurka v tajuplném lese na pozadí romantického příběhu.

Paulina Skavová – Par force
Galerie Obecního domu (Ostrožná 46, Opava)
5. 12. 2019 — 23. 2. 2020

.