Pokud si představujete současné divadlo jako více či méně zdařilou činoherní adaptaci textu od Čechova, Ibsena nebo třeba bří Mrštíků, pak soubor Handa Gote podává už deset let dobrou zprávu – možnosti scénické práce jsou nepoměrně širší. Umělecký divadelní výzkum se může podobat výpravě do neprozkoumaných vnitrozemí, která se někdy nacházejí i v dobře známém okolí. A Handa Gote Research & Development jsou takovými humboldtovskými objeviteli i archeology. Pro svou novou práci „Erben: Sny“ si jako vstupní bránu do neznámého světa zvolili několik poznámek Karla Jaromíra Erbena (a dalších romantických autorů) o snech.

Archeologické postupy jsou pro práci Handa Gote poměrně typické: rodinná archeologie hrála ústřední roli v představení „Mraky“, loňské „Svěcení jara“ bylo sondou do oblasti zapomenutých rituálů. Ostatně i průzkumy starých scénických technologií a postupů lze chápat jako experimentální divadelní archeologii svého druhu. V „Erben: Sny“ se Handa Gote rozhodli zkoumat středoevropské folklórní tradice v půlnočních krajinách imaginace: masopustní figury, vesnické ochotnické divadlo, atmosféra někde mezi dušičkami, Vánoci a surrealistickým filmem Alejandra Jodorowského. Premiéra nového představení „Erben: Sny“ proběhne 8. 12. 2015 ve 20:00 v divadle Alfred ve dvoře. º


autor: Ondřej Buddeus