Nezkoušej to, neutečeš
„Tahleta věc… tě bude pronásledovat. Někdo to dal mně a já to předal tobě. Tam v autě,“ říká mladík pohledné blondýnce po sexuálním aktu, skrze který jí předal něco, na co by byl i venerolog krátký. Něco, čemu asi neuteče.
Americký horor It Follows se v prvních minutách neubrání filmovému klišé kteréhokoliv žánru. A to pohlavnímu styku mladých lidí na zadním sedadle auta. Jednadvacetiletý Jeff pak sympatické hlavní hrdince Jay vysvětlí, že ji odteď bude něco pronásledovat. Naštěstí je to pomalé, ale najde si ji to všude. Smrtonosný démon může nabrat podobu někoho, koho Jay zná, ale také úplného cizince v davu. A tak se pro devatenáctiletou dívku rozbíhá nekončící kolotoč strachu a přeludů. Podaří se jí uniknout? Předá kletbu dál?
Autorem zajímavého scénáře a zároveň režisérem snímku Neutečeš se stal David Robert Mitchell. Výrazný mladý tvůrce amerického nezávislého filmu zaujal již před pěti lety celovečerním debutem The Myth of the American Sleepover zachycujícím rovněž svět dospívajících. Jako jediný autor ze Spojených států se s tímto snímkem zúčastnil Týdnu kritiky v Cannes, který poskytuje prostor pouze sedmi počinům z celého světa. Na stejné filmové události si autor loni střihnul světovou premiéru s Neutečeš.
Mitchell přiznává, že snímek se zakládá na vracejícím se snu z jeho mládí. Obrazové výjevy, které si doteď pamatuje, sice v díle nezvěčnil, zato koncept ano. Na vizuální realizaci se podílel nepříliš známý kameraman Mike Gioulakis. Za zmínku rozhodně stojí, jeho práce s kamerou je brilantní. Dlouhé a pomalé pohyby jsou jako šité na míru pro tento příběh.
Kterak se horor stane estetickým zážitkem
Neutečeš není jako většina současných hororových snímků. Obecně se točí ty lepší – Sinister, Insidious či V zajetí démonů (inspirace skutečným příběhem na hrůze vždycky trochu přidá), a pak se natáčejí ty horší. Paradoxně komerčně mnohdy úspěšně, jako Paranormal Activity. It Follows má něco navíc. Při sledování přes hodinu a půl trvajícího mysteriózního děje dochází až k estetickému zážitku. A to není zrovna výsada hororových snímků, ať už z kterékoliv doby. Aspoň mně žádné vizuálně-estetické saturování Texaský masakr motorovou pilou či Spalovač mrtvol neposkytnul. Souhra obrazu a zvuku, kterou tato duchařina nabízí, je téměř geniálně skvostná. Mimoto Mitchellův počin nabízí, oproti mnohým dalším hororům, sympatickou partičku mladých lidí, kteří podle všeho nejsou úplně hloupí a vědí, čeho svým jednáním chtějí docílit. A k tomu ještě nabízí ten skvělý osmdesátkový nádech, ovšem v současném prostředí. Mrazí také tajemno, které celým snímkem provádí. Podle zápletky by jeden mohl čekat sexuálně explicitní špinavou vyvražďovačku. V tomto ohledu se však snímek velmi krotí.
Hned po zhlédnutí možná budete mít touhu si zakoupit i soundtrack. Ten si vzal na starost newyorský výrostek Rich Vreeland, známý spíše jako Disasterpeace. Hudební podklad zde hraje natolik důležitou roli, že by bez něj snímek nemusel být ani funkční. U klidných pasáží je skoro až hypnotizující. U těch napínavějších zase dunící a úderné tóny vedou skoro až ke zbláznění. Do přehrávačů a mobilů je tak toto OST ideální pro zlepšení výkonu v kondičním běhu.
Film si nenechte „utéct“, je to jeden z nejlepších hororů poslední dekády a za návštěvu kina stojí. Dokazuje, že se dá i za málo peněz pořídit hodně muziky. Žádné zbytečné lekačky ani potoky krve. Jenom výborná režie, neskutečná práce s kamerou a hudba, kterou jen tak z hlavy nedostanete. I výběr protagonistů, zvláště pak ústřední herečky Maiky Monroe, byl trefou do černého. PS: nenechte se odradit prvoplánovým sloganem, který nabízí český poster: „prožij nejděsivější orgasmus“. ∞
Neutečeš (It Follows)
režie David Robert Mitchell
USA, 2014, 100 min.