Podzimní výstava v PASK mapuje dobu, která přinesla do českého a následně evropského luxusního dutého skla zcela novou barevnou paletu.

Zatímco kolem roku 1815 si museli výrobci skla vystačit jen s několika málo barvami, kolem roku 1860 již měli podle svých možností a schopností na výběr z desítek odstínů různých barev, které násobili vrstvením do stovek dalších kombinací. K tomu se přidružily nové malířské barevné úpravy povrchů skla a to už šly varianty výtvarných možností do tisíců. U skla ve stylu biedermeieru pak sehrálo významnou roli broušení. Objevily se bohatě broušené a hluboké plastické dekory s mnoha závěsy, vystupujícími kameny, reliéfními listy apod. Sklo druhého rokoka pak dalo vyniknout více malovaným dekorům.

Čeští skláři a zušlechťovatelé skla se zhruba mezi léty 1815/20 až 1860 předháněli v nejrůznějších inovacích. Každý chtěl uvést na trh něco nového a neobvyklého. Vzájemná soutěživost přinesla nejen rychlé napodobování novinek, ale také jejich zdokonalování, vylepšování a překonávání konkurence. A tady je na místě otázka, proč se rozpoutal tento až neuvěřitelný kvas nejrůznějších objevů. Odpověď je celkem jednoduchá. Čeští skláři byli po celé 18. století zvyklí na to, že bezkonkurenčně vládnou světovým trhům. V posledním desetiletí 18. století a na počátku 19. století se ale z několika vnějších i vnitřních příčin dostali postupně do velmi hluboké a zhruba čtvrt století trvající odbytové krize. Odpovědí na hospodářské problémy tak byly technické inovace, výtvarné inovace a inovace v obchodní politice, které opět vynesly české sklo na přední světovou pozici. S tímto dvě stě let starý příběhem se můžete setkat v Pavilonu skla Klatovy a může být v mnohém inspirací i pro současnost (nejen ve sklářství).

text: Jitka Lněničková

Všechny barvy duhy
PASK (Hostašova 917, Klatovy)
22. 9. — 27. 11