Divadlo Kámen ve svých autorských hrách objevuje nové, opomíjené a neobvyklé formy činohry. I přesto činohrou nadále zůstává. Pro návštěvníka, který má v oblibě spíše klasické divadlo, bude zhlédnutí jejich experimentálních představení náročnější. I já odcházela po závěrečném potlesku poněkud v rozpacích…

Nezávislé pražské divadlo pro hledající diváky existuje již od roku 1998. Zpočátku soubor hostoval v pražských klubech a divadlech. Od roku 2007 má v Karlíně svoje vlastní studio, které patří s kapacitou padesát míst mezi nejmenší scény v Praze. Až na nejnovější hru Výhled na řeku Labe jsou všechny jeho inscenace dílem Petra Macháčka – spoluzakladatele, dramatika, uměleckého šéfa a režiséra v jedné osobě. Jeho pojetí moderní experimentální činohry pracuje s jevištním minimalismem. Na scéně po odstranění všech nepotřebných rozptylujících kulis zůstávají například pouze dvě židle. Divákovi je tak umožněno vnímat důležité prvky díla, a to především osobnostní herectví účinkujících.

Promačkat se přes čudlíky k voperátorovi
V pořadí již dvacátá Macháčkova hra s názvem Ras al Chajma v loňském roce zvítězila na české přehlídce experimentujícího divadla v Písku. Pro soubor je její ztvárnění výrazným počinem v oblasti budoucího směřování. Spojuje se v ní scénický i textový minimalismus, herecká improvizace a moderní klasická hudba, kdy zvuk klarinetu provází celým dějem. Hlavní postava vypráví příběh o tak banální nepříjemnosti, jakou je ztráta mobilního telefonu a setkání s jeho poctivým nálezcem. Souběžně se zde prolínají zážitky dalších postav, což diváka nutí být ve střehu. Závěrečná osobní zpověď plná nadějných vyhlídek, které z příjemného setkání vzešly, jistě návštěvníky pozitivně naladí.

Autorské, experimentální, minimalistické, nekomerční, alternativní – takové jsou přívlastky her Divadla Kámen. Jejich ztvárnění v každém případě na diváka silně zapůsobí, ať už méně či více pozitivně.


Křest knihy o Divadle Kámen
(kniha mapuje 15 let tvoření Divadla)
Divadlo Kámen
Nekvasilova 2, Praha 8
čt 26. 9. 19:30