Kinder, Küche und… latexový obleček a velký bič
Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společností (1979), dramatická prvotina Rakušanky Elfriede Jelinkové, se v režii Michala Dočekala představuje již druhou sezónu na prknech Nové scény. To jí však nijak neubírá na naléhavosti.
Nora, postava vypůjčená ze stejnojmenné Ibsenovy hry, opouští manžela i děti a buduje si novou existenci. Jednotvárnou dřinu v textilní továrně po večerech střídá „hledáním sama sebe“.
Vidina mužné kapitalistické náruče a „teplého vycházkového kožichu“ však poněkud modifikuje Nořiny ideály i razantnost jejích činů. Začíná příběh plný neočekávaných zvratů s očekávaným koncem.
Scénograf Martin Chocholoušek skvěle navodil množstvím industriálních prvků starých továrních hal atmosféru dvacátých let minulého století, hudba Miloše Orsona Štědroně pak podtrhuje jednotlivé obrazy a chvílemi pomáhá odhalit, „kdo je padouch a kdo hrdina“.
Vynikající Kateřina Winterová v roli Nory je duší i tělem celého představení, ostatní postavy představují spíše jednotlivé lidské typy, jednající podle předem dané „šablony“ (příkladem je chůva Annemarie v podání Zdeny Hadrbolcové zosobňující staré dobré časy svéhlaviček a pilných hospodyněk, vždy připravených dmýchat oheň rodinného krbu: „Vrať se k manželovi a dětem a všechno bude zase dobré, uvidíš!“).
Čekáte-li od „levicové feministky“ příběh plný obžaloby mužského pokolení, překvapí vás Jelinková dobře mířenou střelbou i do ženských řad. Ani na jedné straně nezůstává ona pověstná suchá nit. Ostatně, běžte se přesvědčit sami.
Elfriede Jelinek: Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společností
Nová scéna Národního divadla
Národní 4, Praha 1
ne 13. 11. 19:00
110–260 Kč