Informace o tom, že bude do role Ivana Vojnického v HaDivadle obsazen Jan Lepšík působila jako zázrak – ano, to je ideální strýček Váňa. Jeho unikátní technika herectví mě zaujala před lety na první pohled a od té doby ještě mockrát. Dívat se na něj při práci je návykové. Kdyby existoval termín „buddhistické herectví“, popsal by Jana Lepšíka nejpřesněji.

Jakou roli hraje Strýček Váňa v kontextu vaší kariéry? Ztvárňujete ho natolik sugestivně, až to působí, že právě k této postavě vše ve vašem životě přímo spělo. Vidíte ve svém okolí podobné typy lidí, jakým je váš Váňa?
Role Strýčka Váni je pro mě za posledních pět let asi nejzásadnější role, na které jsem pracoval. A to především díky režii Ivana Buraje, která byla nemilosrdně detailní a zároveň svobodná a citlivá. A také díky kolegům, se kterými jsem zkoušel. Myslím, že ve hře jsou v podstatě čtyři hlavní postavy a tak je to celé o těch všech lidech, kteří se tam potkají. Někdy se stává, že náš život se trochu promítá do našich postav a naopak. Ale já jsem rád, že nežiji jako postava Váni, která je zahořklá, cynická a topící se ve vlastním neštěstí. Opravdu to jen hraji. A s tou inspirací, trochu jsem se zaměřil na sledování vyhrocených reakcí ve svém okolí.

Dlouhodobě se zabýváte vedením kurzů herectví. Lze herectví naučit? Jaký je rozdíl mezi schopností a neschopností hrát? Kdo je dobrý herec?
Herectví lze naučit, ale nejdůležitější je osobní vklad, který tomu dáte a chuť to ukázat, tedy si hrát. Dobrý herec je ten, u kterého nepřemýšlíte, jestli mu věříte, jen se díváte a jste paf.

Působíte v divadlech po celé republice. V Brně jste připravil například inscenaci Bondyho invalidních sourozenců. O čem by se v ČR mělo víc hrát a nehraje? O čem by se ani nemuselo hrát a stále se hraje?
Jaké by se měly psát básně… myslím, že je to otázka puzení, tedy potřeby v tuto chvíli něco ze sebe vydat, sdělovat. Já když mám tyto chutě, tak maluji. Nebo secvičím něco, co mě zrovna zajímá. Teď jsou to staré loutkové texty Fausta. Jinak bych přál divadlu víc pravdivosti a tím nemyslím realizmus, myslím i tu duchovní pravdu.

Zpátky ke Strýčkovi Váňovi. Čím vás tento kapitán antihrdinů fascinuje? Vzpomenete si, jak se měnilo vaše přemýšlení o něm v průběhu zkoušení?
Fascinuje mě určitý druh umanutosti, který ho vede až na hranici násilnosti. Jako člověk, který skočí do vody a neví, co je na dně. No a to přemýšlení během zkoušení… asi mi na začátku přišel jako takový neškodný morous, dnes bych s ním na kafe nešel. ∞


Strýček Váňa
HaDivadlo (Poštovská 8d, Brno)
premiéra 8. 4., nejbližší repríza st 28. 9. 19:30 • 290 / 190 Kč