Poslední dva roky měli diváci HBO (a – co si budeme nalhávat – uživatelé internetu) možnost sledovat seriál „Hledání“. Čísla sledovanosti však televizní stanici nestačily, a tak seriál dostal stopku. Tvůrci se na fanoušky úplně nevykašlali – natočili poslední, téměř vymodlený, závěrečný díl formou filmu.

Třetí sérii by si seriál sice zasloužil, ale co naplat. Pětaosmdesátiminutovým filmem taky nešlápli vedle a cestu hlavního hrdiny Patricka a jeho přátel příjemně uzavřeli. Vezmu to popořadě. O čem je „Hledání“ – seriál? Komediální TV show se točí kolem partičky gay kamarádů a jejich hetero parťačky (nálepky jsou na nic, ale pro seznámení se s příběhem to považuji za důležité), kteří společně objevují nekonečné, mnohdy nové, možnosti mladého queer života a to na pozadí progresivní a sexuálně otevřené kultury San Francisca. Patricka, Augustína, Doma a Doris spojuje přátelství, ale jinak se každý z nich nachází v úplně jiném bodě života. A taky každý od života očekává něco jiného.

A film? Televizní snímek posouvá diváky o několik měsíců dále a hlavní postavy se snaží uzavřít svoje hledání – chtějí si definitivně udělat jasno v tom, o co vlastně v životě stojí, usilují a co chtějí. Znát seriálovou podobu „Hledání“ je pro diváka jasná výhoda, má k hlavním postavám utvořený vztah a dokáže se v ději lépe orientovat, chápe více příčinné souvislosti. Pro neznalce seriálu může být snímek příjemný na deštivé odpoledne, ale víc bohužel asi nezíská.

Kdo jsou tvůrci?
Filmovou podobu „Hledání“ režíroval Andrew Haigh, který měl také hlavní slovo na natáčení seriálu. Nově pracoval i na scénáři a to s kolegou ze seriálové tvorby Michaelem Lannanem, pro kterého bylo „Hledání“ první vstup do scénáristické tvorby televizních pořadů. Naopak Haigh už zkušenosti stihl posbírat i před „Lookingem“. Během studentských let se stal pomocnou rukou střihačů hollywoodských velkofilmů jako „Gladiátor“ či „Černý jestřáb sestřelen“. První celovečerní film režiséra „Greek Pete“ zachycoval rok prostituta v Londýně a diváci jej mohli zhlédnout poprvé před sedmi lety. Skutečný průlom však nastal o dva roky později, v roce 2011, s nezávislým komorním snímkem „Víkend“. Trhák festivalů získal cenu i na českých Mezipatrech, konkrétně Cenu diváků.

Kultem se „Hledání“ nestalo
HBO se chlubí tím, že klíčová slova pro filmové zpracování jsou následující: naturalismus a humor. A dávám jim za pravdu. Sám hlavní scenárista prozradil, že seriál (nebojte, i film) je ztvárněn tak realisticky, protože sedm z devíti scénáristů jsou gayové. V chytrých a především reálných dialozích se tak může najít takřka každý, především pak ti, které už několik vtahů potrápilo. Hlavně díky uvěřitelným příběhům ona nálepka „sanfranciského“ či „teplého“ „Sexu ve městě“ není příliš funkční, i když je často omílaná.

„Looking“ je hlavně konverzačka a jako seriál měl všechny předpoklady k tomu stát se nástupcem kultovního seriálu z přelomu tisíciletí „Queer as Folk“ (americko-kanadská verze). Proč se tomu tak nestalo, si netroufám odhadnout, snad bylo „Hledání“ až příliš reálné.

Manželství je pro buzny
Víc než o převratný či přehnaně nápaditý film se jedná o důstojnou tečku za povedeným homo seriálem. Některými trochu zatracovaný kvůli předvídatelnosti závěru, přílišnému happyendu (i když jak pro koho… ), stále nerozhodnému Patricku či nadměrné zkratkovitosti. Za mě však palec nahoru. Scénáristé a celý tým se vzhledem k dané situaci a stopce ze strany televize poprali s úkolem dobře a z boje vyšli jako vítězové. Vzniklo příjemně zpracované drama, které rozesměje, dojme i naštve.

A jaký je největší posun mezi dějovou linkou seriálu a filmu? V době natáčení snímku již bylo možné ve všech 50 státech USA uzavřít legální homosexuální sňatek. A tak i za sebe doufám, že jednou budeme moci také u nás říci, stejně jako prohlásila fag-hag Doris: „Manželství je leda tak pro buzny.“ ∞


Hledání (Looking: The Movie)
režie Andrew Haigh
USA, 2016, 85 min.