úvodník | Proudění
Proudění je pohyb. V pohybu je nadále kulturní dění, přestože se mu dostává nejrůznějších zátarasů souvisejících s covidovou nákazou a hygienickými opatřeními – a to třeba z minuty na minutu. Právě takovou barikádu přineslo rozhodnutí Krajské hygienické stanice v Ostravě, když v nehorázně krátkém termínu zrušila možnost pořádat kulturní akce a například NeFestival, který měl být jednou z prvních možností aktivovat kulturu po nejstriktnějších omezeních, jež neměl přinést pouze kulturní vyžití ale především práci mnoha nejen českým umělcům a profesionálům s pořádáním kulturních akcí spojených, byl odpískán. Ministr kultury České republiky Lubomír Zaorálek zareagoval osobním slibem ředitelce festivalu Colours of Ostrava Zlatě Holušové, jejíž tým pořádal právě zrušený NeFestival, že pomůže. Pomocí je schválený dotační program COVID-KULTURA, který vláda připravila spolu s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem a hodlá finančně podpořit tu část kultury, která běžně žije ze zisku a nedostává žádné dotace – což jsou právě festivaly, soukromá divadla či koncerty. Komentáře na toto řešení jsou rozporuplné a jak slib bude fungovat v praxi ukáže proudění následujících dnů. Suma sumárum kulturního dění tak zatím předkládá skutečné rarity, o čemž lze mluvit i v souvislosti s vypsaným výběrovým řízením na post ředitele Národní galerie Praha. Přestože argument, že tato instituce si již prošla nejedním atypickým specifikem a jedná se tedy skutečně o poměrně experimentální prostor, kde leccos lze, protože se tam už leccos stalo, by se v oblasti řízení o contemporary experiment jednat nemělo. A to i přestože doba přeje matkám s dětmi. Zkušenost, odpovědnost a zdravý rozum jsou v této kombinaci v poslední době snad nenalezitelné. Snad se taková někde brzy zrodí.