Květnové vydání Artiklu se tentokrát zaměřuje na jedinečnost a ojedinělost. Přestože doba je poplatná nejrůznějším mustrům a to jak v umění, tak i v chování a jednání, podařilo se nám na poli kulturní scény najít opravdové unikáty, které vám nyní představím a pozvu vás k jejich hlubšímu prozkoumání. Už titulní strana představuje unikátní kabinetní oltář, kus naprosto zbytného nábytku pro každodenní užívání a opotřebovávání, ovšem naprosto nezbytného pro estéty, kteří obdivují řemeslné zpracování, chápou důležitost kvalitního řemesla a ocení propojení toho všeho ideou, která přináší odkaz k tradici, sběratelství ve vycizelované autorské estetice. Estetice se v tomto vydání věnujeme dále a to jedinečné tvorbě autorky Jitky Svobodové, jejíž celoživotní dílo můžete právě zhlédnout v Galerii hlavního města Prahy. V galerii zůstáváme i dále a tentokrát představujeme skrze rozhovor znovuobjevenou průkopnici abstraktního umění Hilmu af Klint, jejíž práce jsou aktuálně k vidění v londýnské Tate Modern v propojení s Pietem Mondrianem a také v olomoucké Rub Gallery, kde je její dílo představeno na vůbec první samostatné výstavě v České republice. Unikátní nemusí být jednorázové, naopak právě Prague Quadriennale je toho důkazem a v tomto vydání vám také přinášíme vhled do jeho dalšího ročníku, kde divadelní scénografie bude ke vstřebávání všemi smysly. Téma Unikát rezonuje i v eseji v úvodu vydání a zamýšlí se nejen nad hodnotou non-estetiky. V závěru vydání se dostáváme k ojedinělé básnické sbírce Ewalda Murrera s leitmotivem tmy, jež může vést ke katarzi. Přeji si, abychom vás články v tomto vydání povznesli do estetických rovin krásna, které nepotřebuje parodii. Většinová společnost se příliš vzdálila hodnotám etiky a dalších kvalit. Snahou tohoto vydání je ukázat, že současnost nemusí být je trendy a cool pro Instagram, ale může nést i daleko hlubší prožitky, které vám v selekci tohoto vydání právě otevíráme.