Ne vždy si dovolí sbírková expozice otevírat palčivá témata. Ne vždy si jich dovolí otevřít programově až tolik. Právě výstava Group Therapy, která je k vidění v Domě U Kamenného zvonu, představuje díla z umělecké sbírky Deutsche Telekom, která se jako jedna z mála mezinárodních sbírek se soustředí na současné umění východní a jižní Evropy.

Sbírka Art Collection Telekom byla založena v roce 2010. Samotná sbírka uchovává díla více jak osmdesáti umělců z dvaceti zemí. Jejím důležitým tématem je obraz ženy ve společnosti, její reprezentace a identita. V dalším plánu pak sbírka podporuje porozumění historickým kontextům a kulturní diverzitě Evropy. Akcentována jsou díla umělců a umělkyň z regionů, které prošly významnými sociálními a politickými změnami po pádu železné opony. Jen výsek děl, která reprezentují zlomek sledované problematiky, vtahují diváka do ožehavých témat skrze malbu, sochařské objekty a instalace, kresbu, fotografii i nová média a zaměřuje se především na mladé umělce s cílem sledovat jejich tvorbu v průběhu let. Pro současnou výstavu ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy vybrali kurátoři Nathalie Hoyos a Rainald Schumacher za Art Collection Telekom díla, která jsou dialogicky vystavena s pracemi tuzemských autorů a autorek pod kuratelou Magdaleny Juříkové a Martina Netočného za GHMP. Dialog mezi dvěma sbírkami, mezi různými městy, které sjednocuje území jednoho kontinentu, ale přesto různé autonomní vývojové fáze, jsou nevšední konfrontací a jsou natolik povědomým zrcadlem, až nastává pocit, jako bychom nahlédli na soupis žitého dějství, za kterým se ještě ani nestačilo odložit pero na stůl.

Posaď se do kruhu a odejmi ze sebe všechno zlo

Skladba výstavy se úderně dotýká nejen současných témat, ale odhaluje, že kulturní kontext je zásadním formativním prostředním pro každého jednotlivce a je téměř nemožné vymanit se z jeho vlivu. Jako pomyslný slovník k porozumění jednotlivým událostem v těchto sledovaných evropských zemích systematicky svědčí právě vybraná díla. Do popředí se v nich dostává sdělení, jehož součástí kvality jako uměleckého díla je pak také jeho estetika. Díla ze sbírky jsou pravidelně představována v nejrůznějších mezinárodních výstavách. Právě v projektu Group Therapy jsou rozprostřena s dalšími díly dialogicky mezi pětačtyřiceti umělci. Druhá část děl pochází ze sbírky Galerie hlavního města Prahy a představuje mimo jiné i některé nové akvizice umělců, kteří žijí a pracují v České republice.

Závažně a málo karikovaně

Symbolicky přejímá výstava název totožný s dílem Evy Koťátkové, která je letos ústřední personou benátského bienále, na kterém vystavuje v českém a slovenském pavilonu. Dílo Group Therapy na samotné výstavě zaujme svou syrovostí, mrazivou přímostí a přesto i nadsázkou a humorem v dalším plánu a konfrontuje diváka s pomyslným terapeutickým kruhem jednotlivých účastníků trpících duševní poruchou.
Česká umělkyně Lenka Glisníková vytváří hybridní živočichy, proměněné z dvourozměrných fotografií v trojrozměrné bytosti na pomezí strojů a přírody. Její organické objekty působí jako hybernovaní živočichové z neznámého světa.

Výstava Group Therapy je nejen reprezentací existenciálních a emocionálních tematických okruhů, které vedle sebe staví politické i náboženské kontexty a výklady světa, ale hlavně následná prožitá zkušenost. Možnost uchopit náročné otázky aktuálně se formujícího světa zprostředkovává současné umělecké vyjádření, které právě pro tuto problematiku může být o mnoho více přístupnější, než kdejaká zpravodajská reportáž nebo výkladová studie.

Group Therapy
GHMP Dům U Kamenného zvonu (Staroměstské náměstí 13, Praha 1)
26. 4. — 11. 8.