Svět inteligentních strojů, planeta Země bez organického života
Nové výstavy v brněnském Domě pánů z Kunštátu rozehrávají postapokalyptickou imaginaci. První z nich, VDIFF, je vizuální konfrontací čtrnácti umělců a umělkyň nastupující generace, kteří reprezentují osobité přístupy k médiu obrazu. V Galerii G99 zároveň představuje svůj projekt Constant Rendering mladý polský výtvarník Rafał Żarski.
Klára Čermáková, Filip Dvořák, Igor Hosnedl, Jakub Choma, Patrik Kriššák, Alžběta Krňanská, David Krňanský, Martin Kolarov, Roel van der Linden, Martin Lukáč, Matyáš Maláč, Kateřina Rálišová, Julius Reichel a Namor Ynrobyv. Čtrnáct umělců a umělkyň, čtrnáct osobitých pojetí malby. Výstava však není přehlídkou jednotlivých individualit, výsledkem je spíše spektakulární environment, gesamtkunstwerk, zahlcující krajina, v níž se abstrakce zcela samozřejmě potkává s figurativností, exprese s řádem, monochromatičnost s divokou barevností. Tato neobvyklá vizuální konfrontace nese název VDIFF (termín visual diff si kurátor výstavy Milan Mikuláštík vypůjčil z oblasti počítačového programování, konkrétně označuje způsob kontroly souborů pomocí vizuálního porovnání). Výstava totiž představuje malbu v době, kdy počítače a digitální technologie nejenom výrazně ovlivňují, jak a co vizuálně vnímáme, ale jsou také samy schopny vnímat. Milan Mikuláštík se ve svém kurátorském textu k výstavě zamýšlí nad otázkou, zda bude umělá inteligence v budoucnosti umělcem i recipientem uměleckého díla. „Je vstupem umělé inteligence na pracovní trh ohrožena také pozice umělce? Je lidský malíř ohrožen extinkcí? Zastaví se umělá inteligence u pouhé kooptace role umělce? Proč by se neměla stát také kurátorem, uměleckým kritikem, recenzentem, investorem, sběratelem, ale především divákem?“ Také mladý polský výtvarník Rafał Żarski nás svou výstavou Constant Rendering zve do své vize budoucnosti. Na Zemi nenacházíme organický život, pouze dokonalé kulisy městského světa a stroje, které plní svět vizualizacemi budoucnosti. Jejich den, který nemá začátku ani konce, je rozdělen pouze jednotlivými úkoly: renderování, tisk a aplikace elementů do pomyslné městské krajiny. Rafał Żarski tak představuje zdánlivě absurdní svět, pro který nachází základy v dnešním způsobu práce a městském plánování. V absenci organického života pak, jako jistá samozřejmost, vyznívají i důsledky globální ekologické krize. º
VDIFF + Rafał Żarski: Constant Rendering
Dům pánů z Kunštátu (Dominikánská 9, Brno)
17. 4.—2. 6.