Další lekce ruského realismu podle Andreje Zvjaginceva
Andrej Zvjagincev je režisér, jehož rukopis vám buď přiroste k srdci, nebo vás bude nudit. Tomu, kdo oceňuje spíš klipovité střihy a jasnou dějovou linku, která odsýpá podle jasných zákonitostí, mohou jeho filmy připadat rozvleklé a dost možná nezáživné. Pokud však máte slabost pro onen typicky ruský mix zádumčivosti, drsného zobrazení reality a snahy dát záběrům cosi jako duchovní rozměr, potom sedíte ve správném kině.
Pojďme si představit hlavní hrdiny
Jelena (Naděžda Markina) a Vladimír (Andrej Smirnov) jsou zástupci právě těch dvou světů, které rozevírají hlavně v Rusku a podobných zemích nůžky sociálních rozdílů. On je bohatý podnikatel, ona, ač jeho manželka, pochází z nuzných poměrů. Oběma už táhne na šedesátku a jejich vztah připomíná vztah ošetřovatelky a pacienta. Což není úplně od věci – Jelenina původní profese je právě zdravotní sestra. Z prvního manželství má každý z nich dítě – a právě Jelenin syn Sergej je hybatelem tragické události, která tvoří páteř filmu.
Peníze pro Sergeje
Sergej se celé dny válí na gauči v příšerném sídlištním bytě a neustále tahá z Jeleny peníze. „Řekni manželovi, ten má dost,“ zní jeho argument. Když si Sergej řekne o nehoráznou částku, aby jeho syn nemusel na vojnu, Vladimír řekne „dost“. A Jelena vezme věci do svých rukou. Možná z čisté a naivní mateřské lásky, která umí být stejně tak milosrdná jako krutá. Nebo i ona táhne za jeden provaz s těmi, kteří si myslí, že za jejich bídu vždycky mohou „ti druzí“?
Herecký ansámbl
Možná mají pravdu ti, kteří říkají, že film Jelena nenaplnil očekávání po famózním předchozím snímku Návrat. To ať každý posoudí sám. V jednom se ale oba snímky shodují – ve vynikajícím výběru herců a jejich výborných výkonech. Na první pohled cynická Vladimírova dcera Káťa (Jelena Lyadová) v sobě dokonale slučuje tvrdou slupku s nenásilně probleskujícím jádrem přemýšlivé holky. Její konverzace s otcem, zda má cenu či nemá přivádět na tento svět děti, patří k nejsilnějším momentům filmu. Na druhé straně Sergejova rodina, žijící na bezútěšném sídlišti, představuje přesně ty sousedy, které byste na společné chodbě potkávat opravdu nemuseli. Naděžda Markina za svou roli ne příliš bystré a stejně tak manipulovatelné jako manipulující Jeleny byla ne nadarmo nominovaná na hlavní hereckou cenu v Cannes.
Vyplatí se vidět Jelenu?
Nenechte se odradit prvním dlouhatanánským záběrem. Také se sluší předeslat, že filmu trvá poněkud déle, než se děj „rozběhne“. Pokud patříte k divákům, kteří kvůli tomu neutečou ze sálu, čeká vás filmový zážitek. A navíc podbarvený hudbou Philipa Glasse.
Jelena (Elena)
Rusko, 2011, 109 min.
režie Andrej Zvjagincev
hrají Naděžda Markina, Jelena lyadova, Alexej Rozin, Andrej Smirnov
hudba Philip Glass