Na akademické půdě se u nás s elektronickou hudbou příliš často nepotkáte, ještě méně často v koncertních síních určených hlavně klasické hudbě. Zdá se, že instituce, zaměřené primárně na výtvarné umění, vítají zvukové experimenty a současnou experimentální elektronickou hudbu daleko častěji.

Dlouhodobě na naší scéně experimentální hudební projekty představují multidisciplinární prostory jako Školská 28, PRAHA v Brně nebo MeetFactory.

V nedávné době vyhlásila otevřenou výzvu pro zvukové experimentátory opavská galerie Bludný kámen. Zvala umělce i kurátory k navržení audio-vizuálního výstavního projektu pod názvem „Vlnové délky: Zvuk a světlo v umění“ pro prostory Cella a Hovorny. Galerie velmi hezky pojmenovává charakter projektů, které je zajímají: „Měly by být z obsahového, formálního a společensko-politického hlediska objevující, stvrzující a radikální, měly by znejišťovat ustálené představy, vzorce a vztahy.“

Otevřená výzva zve ke zkoumání hranice mezi zvukem a světlem a objasňování podstaty vlnění: „Je možné skrze osvětlení dojít k osvícení? Vyzýváme umělce, aby zkoumali tyto jevy a aby nám je vyjevili nebo ještě lépe osvětlili.“ Svou podstatou pobídka připomíná dílo a myšlenky nedávno zesnulé hudebnice a jedné z ústředních postav historie experimentální elektronické hudby Pauline Oliveros, která je známá svým projektem a teorií Hlubokého poslechu. Galerie totiž vyzývá, „aby umělci prohloubili metodu hlubokého poslechu, nacházeli hudební nástroje v celém svém okolí, systematizovali zdroje zvuků, dekonstruovali hudbu, rozvinuli myšlenky zvukových krajin, aby nás naučili poslouchat přírodu, hledali ticho, nebo aby nás přiměli orientovat se v hluku.“

I když je výzva už uzavřena, doporučuji každému hudebníkovi, který se zabývá elektronickou hudbou a má v dnešní době k dispozici řadu praktických nástrojů, bohatých zdrojů zvuků a přednastavení, popřemýšlet těmito směry. Současně už v srpnu a září si budete moci v galerii prohlédnout a poslechnout výstavu „Zvukem přes obraz“, která nabídne poznatky o současném náhledu na zvuk v umění.

Pokud byste chtěli pro své hudební experimenty najít nějaké další útočiště, třeba i za hranicemi, jedním z nich by mohl být mezinárodní festival a konference o zvuku v umění, vědě a technologii ISSTA v Irsku. Letos v září bude prezentovat téma „Zvukoví tvůrci: technologie, postupy a kultury“. I tady se otevírá možnost prezentovat své dílo, které by se mělo týkat především současného trendu unikání z digitálního světa, tedy nových technologií, nezávislých hudebních vývojářů kontrolerů nebo modulárních syntezátorů, kterých stále přibývá. Pokud byste toto téma chtěli prozkoumat trochu blíže a nechcete jezdit moc daleko, doporučuji vyrazit 20. až 22. dubna do Berlína na festival Superbooth. S několika zahraničními odborníky a odbornicemi i s nezávislým českým vývojářským kolektivem Bastl Instruments, kteří se tam představí, se budete moci setkat i v Praze v rámci Music Ports 26. dubna v Goethe-Institutu a také v klubu Punctum. ∞


autor: Mary C
Autorka je moderátorkou Radia Wave, hudební selektorkou a badatelkou, kulturní aktivátorkou.