Podporuji DIY, ale jsou věci, které si sami jen tak neuděláte. Například dobrý mastering. Tato tajemná disciplína dělá starosti mnoha hudebníkům. Často neví, co přesně takový mastering dokáže, co od něj čekat ani v jakém stavu svou hudbu masteringovému inženýrovi předat. O finální úpravě zvuku, neboli zvukové postprodukci nahrávky, jsem si proto povídala s producentem a hlavně zkušeným mistrem mixu a masteringu, Tomášem Karáskem aka Gargle and Expel.

Gaex žije v Irsku a na dálku pomáhá ladit zvuk desek mnoha lokálním projektům od Bonuse, Jimmy Pé, Himalayan Dalai Lama nebo Karaoke Tundry až po Vložte kočku, Muzikanta Králíčka nebo Zrní. Masteruje prý nejraději hudbu, která ho baví, a tu, která je dobře smíchaná.

Pokud nahráváte nebo skládáte hudbu v počítači, tak asi víte, že je třeba se věnovat nejdříve mixu a teprve úplně na závěr masteringu, aby deska zněla dobře. Jak říká Gaex, neexistuje žádné kouzelné tlačítko „Master“, nejdříve je třeba detailně projít frekvence a vztahy všech zvuků a stop a pak se teprve může dělat finální sjednocování a „sonické zkrášlování“.

Pokud byste pracovali s Gaexem, rád vám pomůže i s mixem. Má nezvykle vycvičené ucho praxí a dokáže rozpoznat i ty nejmenší detaily. Aby si ucho trénoval, hraje prý sám se sebou při poslouchání hudby před masteringem takovou hru, ve které se snaží tipovat frekvenci různých rezonancí v mixech. Běžný posluchač nemusí poznat dílčí rozdíly, ale pokud si poslechnete hudbu před a po masteringu, pravděpodobně nějakou změnu poznáte. Možná to bude jen celkový pocit, ale mastering skutečně dokáže nahrávku zvukově rozsvítit a stmelit.

Mnoho hudebníků zajímá hlasitost, ale často zapomínají na dynamiku. Dynamika nahrávky může trpět přehnanou kompresí, nebo špatným výběrem a nastavením času mix kompresoru. Gaex rozhodně nedoporučuje posílat na mastering mix zesílený na maximum limiterem. Další nejčastější chybou je špatně smíchané basové spektrum a zahuhlané nižší středy nebo moc ostré vyšší středy a výšky. Mastering je věda a má svá pravidla i fígle, ale dá se dnes dělat samozřejmě i z domova. Sám Gaex pracuje tzv. in-the-box. Vše zpracovává digitálně bez analogového hardwaru v softwaru Logic Pro X v kombinaci s pluginy Universal Audio (AUD2) nebo Waves. Díky těmto emulacím se dá udělat skvěle znějící digitální master, protože odpadají problémy práce s analogovými přístroji, předně konverze z analogu na digitál, potřeba nákladného high-end konvertoru a super přesná synchronizace konverze (clocking). Samozřejmostí je přesný monitoring, tedy speciální bedny i sluchátka.

Každý žánr a nahrávka potřebují své a je těžké dávat univerzální návody. Mastering se bude lišit také podle zvoleného média, na kterém má hudba vyjít. Gaex dodává, že vinyl má určitá omezení, která digitální přehrávače nemají. Tyká se to hlavně basových frekvencí, které by neměly být v protifázích nebo přehnaně stereo (chorus na base), nebo příliš hluboké (pod 35 Hz). Dalším problémem je přehnaná rezonance (sibilance) vyšších středů, kdy přehrávání z vinylu nepříjemně zkresluje středy. Mastery pro vinyl dělá Gaex tedy s větším dynamickým rozsahem než u těch digitálních. Ostatně – vinyl má prý větší „drive“, když se zvuk víc natlačí mechanicky při řezání matrice, než když se mu dodává hlasitost limiterem. Kouzla masteringu se samozřejmě ztrácí při necitlivé kompresi. Pokud posloucháte hudbu digitálně, nebojte se větších objemů dat a stahujte si hudbu raději ve formátu WAV nebo bezeztrátovém FLAC. ∞


Mary C
Autorka je moderátorkou Radia Wave, hudební selektorkou a badatelkou, kulturní aktivátorkou.