Díky pozvání německého festivalu Cynetart a podpoře Českého centra jsem měla tu čest stát se součástí letošního programu festivalu Construction ve východoukrajinském Dnipru. Multidisciplinární festival s heslem „local madness“ prezentoval mladé tamní i zahraniční umělce a umělkyně v opuštěném paláci.

Palác nedaleko řeky do budoucna nebude ožívat jen jednou za rok. Neziskové organizaci Kultura medialna, která festival organizuje a dala si za cíl podporu současného experimentálního umění a městské komunity, se podařilo získat vybydlený palác za účelem vybudování kulturního centra.

Když si o městě Dnipro hledáte informace, najdete příběh centra sovětského vesmírného výzkumu, tipy na opuštěné zbytky sovětské futuristické architektury nebo vylidněné metro. Tuhle neúplnou mozaiku si teď můžu doplnit o jeden z nejzajímavějších festivalů se skvělou atmosférou a otevřeným publikem. Poslední večer, po vystoupení zpěvačky a producentky Lyry Pramuk, se představila v hlavním sále plném květin ukrajinská dvojice Vachoka. Dvě mladé dívky za stolem s elektronickými nástroji zahaleny do závojů z křiklavého tylu. Rychle si zjišťuji na sociálních sítích, že účinkující mají také vintage second hand, ale jejich hudba zní skvěle, takže mobil odkládám.

Mysl a duše žen elektronicky
V následném rozhovoru mi Eugenie, která v duu hrála na iPad s aplikací Korg Gadget a zpívala, prozrazuje, že hudbu dělají už třináct let. Tehdy se prý potkala s Olgou a Lily ve městě Ternopil a založily „low tech“ elektronické seskupení čerpající i z ukrajinského folkloru s názvem Zeleni sestry (Zelené sestry). „Vždy jsme chtěly dělat hudbu, která odhaluje proměnlivou a experimentující mysl a duši žen. Snažíme se vyjádřit, že je důležité být sama sebou, i když je to někdy těžké vzhledem k různým tlakům okolí. Nemusíte být bohaté a kupovat si všechny ty nové věci, hudba je přeci ve vás. A my hudbu milujeme, stejně jako přírodu, věříme ve svobodu a přátelství žen. Milujeme se a milujeme to, co děláme.“ Obě členky dua Vachoka jsou vystudované hudebnice, bez velké dávky odhodlání, altruismu a spolupráce s kolegy a kolegyněmi ze zahraničí se prý ale při budování své kariéry neobejdou. „Přístup k akademickému vzdělávání hudebníků na Ukrajině by se měl změnit, školy do kterých jsme chodily, nemají dostatek financí a budou pravděpodobně zavřeny. Doufám, že jednou se to snad změní.“ Na festivalu Construction proto oceňují podporu a porozumění, kterého se jim dostává. Celé festivalové komunitě se prý za několik let tvrdé práce podařilo mnoho pozitivního.

Projekt Vachoka svým osvobozeným expresivním hlasovým projevem na podkladu minimalistické elektroniky i módní upcyklací vintage šatů perfektně zapadal do celé scenérie festivalu a myšlenky budování nových konstrukcí na zbytcích zašlého luxusu. „V říjnu byl náš projekt Vachoka Vintage vybrán do programu Creative Enterprise Britské rady. Je pro nás důležité ukazovat krásu a ošklivost současně, pro focení našich kreací si vybíráme různá zničená a rozpadlá místa. Vše si děláme samy a těší nás to. Co se týče podnikatelských strategií, jsme začátečnice, ale milujeme své zákazníky a vážíme si všech těchto příležitostí.“ ∞


text: Mary C
Autorka je moderátorkou Radia Wave, hudební selektorkou a badatelkou, kulturní aktivátorkou.