Jedničky a nuly. Označení pro binární kód nebo selekci lidí na úspěšné a neúspěšné, vlastně stručný popis celé knihy. Grombíř svou prvotinu napsal v roce 2016, a přestože jsou to už dva roky, svou pravou chvíli získává právě v dnešních dnech. Kdy se z lidí staly pouze čísla a položky, o kterých se dá cokoliv zjistit? Bylo to s nástupem internetu? Na to vám kniha neodpoví, ale možná vám ukáže cestu k poznání.

Do příběhu skočíme jako do rozjeté lajny kokainu, který provází jedinou slabinu hlavního hrdiny. Není to droga, ale to druhé hýbající světem: žena. Hlavního hrdinu Adriana potkáváme již bohatého, ale sociálně nevyspělého. Adrian měl v životě štěstí, měl ho až příliš, a proto jediné, co mu kazí ideální život, který je v Česku dost ojedinělý, je neschopnost udržet si ženu svých snů. Ale dříve, než se o této lásce dozvíme, sledujeme dospívání normálního kluka, který je počítačově nadaný. Adrianův talent by nebyl u stejně starého kluka v dnešní době nijak zvlášť patrný, ale tehdy, v devadesátých letech, kdy do Čech přicházely počítače a Internet, byl jedním z mála, kdo princip programování pochopil. Jedničky a nuly sledují, jak doba šla kupředu a s ní i postupný příchod internetových aplikací během chlapcova dospívání. Čtenáři, pro které je počítač spíše pomůcka než hobby, mohou zjistit, jak vznikal Google, Yahoo, Amazon nebo Facebook. Jak Adrian dospívá, vychází najevo, že až tak talentovaný „ajťák“ není, ale má jiné přednosti, které se v době privatizace velmi hodí. Už při studiích se dostává do pochybné firmy KPR, ve které zůstává pak celý život. KPR je ukázková firma, jejíž tři partneři získávají za velmi pochybných podmínek spousty firem. Kromě skupování se zabývají obchodováním na internetu, nabízejí své služby, vymýšlejí nové aplikace.

Tomáš Grombíř (* 1978)
Vystudoval scenáristiku na FAMU. Pracoval ve státní správě i v soukromých firmách. Po letech se vrátil zpět k řemeslu jako autor a dramaturg seriálové tvorby. V roce 2011 spoluzaložil ceny Vinyla na podporu výrazných českých hudebních počinů. Ceny Vinyla vznikly s cílem pojmenovat a ocenit důležité počiny v současné české hudbě, snaží se přispět k popularizaci hudby, která přes svůj neoddiskutovatelný přínos domácí kultuře stojí často na okraji zájmu médií i posluchačů. Ceny jsou udělovány ve třech kategoriích: Deska roku, Objev roku, Počin roku.



Z nuly jedničkou, jak v čem
Adrian si již v brzkém věku vydělává hodně peněz, které utrácí především za ženskou společnost. Není schopen najít si normální partnerku, především pro svou posedlost jednou kolegyní. Postupem času se stává ze skromného kluka sociální troska, ovšem tato změna je v příběhu velmi málo rozpracovaná. Vedle hlavní struktury příběhu autor přidává i jisté epizodické části, které mi mnohdy přišly až zbytečné a překombinované. Příběh se četl zpočátku velmi dobře, výborná prvotina, ale na konci mu docházel dech. Autor chtěl asi výrazně poukázat na zkaženost lidí s obřími příjmy a jejich zacházením s mocí, kterou díky nim mají. Nakonec totiž přidal i motiv nacismu, zbraní a drog, bez kterých by se příběh, myslím, obešel.

V síti
Při četbě o nárůstu internetu nelze přemýšlet a nevidět, jak jeho moc sílila. Jak se víc a víc lidí dostává do sítě a je v ní uvězněno jak moucha. Internet o nás ví spoustu věcí, sice v něm vystupujeme pouze jako čísla, která charakterizují další čísla, ale ta jdou velmi snadno přečíst. V posledních dnech dostáváme e-maily se změněnými podmínkami o ochraně osobních údajů, Facebook byl žalován za zneužívání těchto údajů, za zkreslování zobrazovaného obsahu, a bohužel v tom není sám. Adrian na konci příběhu přichází s novou aplikací: face-you-know. Funguje tak, že nahraje fotku jakékoli osoby, kterou můžete vyfotit volně v parku, a aplikace mu o ní do pár vteřin shromáždí veškeré údaje. Přestože má v sobě příběh pár slabších míst, celková myšlenka je velmi aktuální a na prvotinu je příběh hodně čtivý. ∞


Tomáš Grombíř: Jedničky a nuly
Nakladatelství Paseka
Praha, 2016, 280 stran