Legendární brněnskou fotografickou skupinu Epos představí nová výstava v Domě umění města Brna. V letech 1967 až 1980 tvořili Epos Rostislav Košťál, Jiří Horák, František Maršálek a Petr Sikula. Jejich inscenovaná fotografie si jako tzv. Brněnská škola aranžované fotografie vydobyla místo v dějinách československé fotografie. Četná ocenění sklízeli také v zahraničí.

Inscenované fotografie odráží svým elegickým chmurným laděním mentální nastavení vzdorné vlasaté „bigbítové“ mládeže sedmdesátých let. Neodmyslitelně je tvorba Eposu spjatá také s brněnskou uměleckou scénou přelomu šedesátých a sedmdesátých let, s kulturou tehdy perzekuovaných „mániček“, revoltujících v postupně se utužující normalizační atmosféře, i nastupující slavné herecké generace kolem Divadla na Provázku. Mezi modely fotografií patřili například Jiří Bartoška, Boleslav Polívka, Sonny Halas nebo Jana Švandová.

Na výstavě bude k vidění více než dvě stě dobových zvětšenin, fotografickou skupinu vztáhne také do širšího kulturního kontextu amatérské fotografie i brněnské kultury. O fenoménu aranžované fotografie se návštěvníci dozví na neformální diskuzi odborníků.


Pod vlivem neorealismu a nové vlny
Výjevy fotografů Eposu vznikaly povětšinou v plenéru jako inscenované děje, inspirující se v romantické malbě, v symbolismu, v italském neorealistickém filmu i české „nové filmové vlně“. Z dnešního hlediska cudné fotografie v sobě tehdy přitom nesly jak silný revoltující náboj, tak i na tehdejší dobu odvážné erotické náznaky.

Fotografové skupiny Epos byli ve své tvorbě přímo či nepřímo ovlivněni veškerým kulturním děním 60. a 70. let. Snažili se sledovat to nejaktuálnější nejen u nás, ale i na západě. Čtyři zásadní filmy, které je zasáhly jak vizuální působivostí, tak příběhem, budete moci vidět v rámci doprovodného programu k výstavě. Dvoudenní filmovou přehlídku uspořádal Dům umění ve spolupráci s Kinem Art ve dnech 24. a 25. 10.

Nekonečný karnevalový rej, který zcela ignoroval nastupující normalizaci, to je snímek Slávnosť v botanickej zahrade Ela Havetty. Pestrý filmový děj je zasazený do prostředí vinařské vesnice, v níž rozehrává prostřednictvím často bizarních postav univerzální příběh o lidských obavách, snahách a nezdarech.

Druhým československým zástupcem filmových vlivů je Vláčilova Holubice, která bude v programu uvedena 24. října od 18 hodin, po projekci bude následovat beseda s autory fotografií.

Severská kinematografie bude mít na filmové přehlídce dva zástupce: jeden z nejklasičtějších a nejzásadnějších filmových příběhů o smrti a hledání podstaty bytí je Sedmá pečeť Ingmara Bergmana. A z koutů méně známých vykukuje finský titul S borovou šiškou pod zády. Komedie o dvou párech vysokoškoláků trávících léto kempováním u finských jezer je vrcholem přehlídky. º


EPOS / 1967–1980
Dům umění města Brna (Malinovského nám. 2, Brno)
28. 9.—13. 11.



autor: Petra Fujdlová