Koncem června se v Národní galerii v Praze otevřela druhá kapitola Prostoru pro pohyblivý obraz, dlouhodobého projektu kurátorů Adama Budaka a Jena Kratochvila. Zastoupena jsou díla Haris Epaminondové, Jimmyho Roberta, Marka Geffriauda, Jesseho Jonese, Zbyňka Baladrána, Svätopluka Mikyty a Basima Magdyho.

Expozice, která představuje tvorbu z oblasti filmu, video artu či animace, nese podtitul Zatmění nevinného oka. Druhá kapitola tentokrát reflektuje příklon k etnografii a archeologii, výrazně přítomný v umělecké praxi poslední dekády. Vystavená díla nabízejí odlišný pohled na téma interpretace minulosti a schopnosti se k ní vztahovat, přetvářet ji a přepisovat tak, abychom lépe pochopili, co se odehrává s našimi vlastními životy tady a teď. Prostor navazující na první kapitolu je ohraničen architektonickými a dokumentačními doplňky Josefa Daberniga a prostorovými a grafickými intervencemi Liama Gillicka.

Spolu s Moving Image Department zahájila Národní galerie letos také projekt INTRODUCING, zaměřující se na prezentaci nejmladší umělecké generace. V dlouho nevyužívaném prezidentském salonku Veletržního paláce představil na jaře šéfkurátor Adam Budak Maxe Dvořáka z VŠUP a jeho film Jako když dýchají zdi. Aktuálně prezentuje Romanu Drdovou, studentku Nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze. Její instalace Pohled, kterou kurátorsky zaštiťuje Charlotta Kotíková, reaguje na prostor definovaný jedinečným pohledem do Malé dvorany a podtrhuje jeho často opomíjené proporční a světelné vlastnosti. º


Moving Image Department, II. kapitola: Zatmění nevinného oka – Introducing Romana Drdová. Pohled
Národní galerie v Praze, Veletržní palác (Dukelských hrdinů 47, Praha 7)
26. 6.—20. 9. • vstup zdarma