Mimořádná retrospektivní výstava legendárního českého výtvarníka a konceptualisty Jana Steklíka (1938–2017), kterou připravila kurátorka a ředitelka Domu umění Terezie Petišková ve spolupráci s multimediálním umělcem a teoretikem Josefem Cséresem, představuje dílo loni zemřelého umělce poprvé v celé jeho proměnlivosti – od informelních počátků přes experimentální koláže a asambláže až k happeningům, land artu, body artu a legendárním akcím Letiště pro mraky, Inventura Řípu nebo Vesmírný pivovar.

Jan Steklík, dítě druhé světové války tematizující její zranění, se proslavil jako jeden z ředitelů Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu po boku Karla Nepraše, Eugena Brikciuse, Ivana Martina Jirouse a dalších přátel. Kromě blízkého vztahu s českým undergroundem byl také výraznou postavou brněnského konceptuálního společenství okolo Jiřího Valocha. Jeho zájem o procesualitu, performativitu a pomíjivost metafory, ale také o básnivost každodenní reality odráží jeho osudové setkání s italským uměleckým hnutím Arte povera či americko-německým Fluxusem.

Brněnská výstava v Domě umění představuje Steklíka, částečně zbaveného jeho „pivní aureoly“, jako vnitřně koherentního, radikálně důsledného umělce, který nerozlišuje mezi tvorbou a osobním životem, spontánního improvizátora oscilujícího mezi existenciální hloubkou a humornou lehkostí. º


Steklík
Dům umění města Brna (Malinovského nám. 2, Brno)
26. 9.—18. 11. (vernisáž 25. 9. 18:00)



text: Anna Saavedra