Album můžete v dnešní době vytvořit klidně v ložnici. Jako základní vybavení vám bude stačit laptop a odpovídající software. A to rozhodně neznamená, že vaše album bude horší kvality nebo méně kreativní, i když i takovým předsudkům čelí současné nové generace hudebních tvůrců.

Někdo takovým tvůrcům může říkat „bedroom producers“, výrobci DAW (Digital Audio Workstation) Ableton Live zas „music creators“. Jsou to nejen producenti, kteří dělají pouze s počítačem, jsou to všichni, kteří mohou mít výslednou podobu své hudby ve své režii od prvních skic až po mastering. A těm byl věnovaný i druhý summit hudebních tvůrců Loop, který se uskutečnil v Berlíně na začátku listopadu. Pořádala ho právě značka Ableton, která v roce 2001 svým inovativním softwarem pro domácí studia i živé hraní nastartovala vlnu změn v hudební tvorbě i způsobu, jakým mohou nejen sóloví elektroničtí producenti koncertovat.

Kolektiv inovátorů Ableton si je vědom, že pokud jde o identitu i hudební tvorbu, neexistuje jeden správný způsob, a že komunita výjimečně kreativních individuí si ho ani nenechá diktovat. Podle toho také celý summit vypadal. Nedávaly se návody, spíše se sdílely zkušenosti a hackovaly zaběhnuté pořádky. V působivých interiérech bývalého komplexu rozhlasových studiích Funkhaus se sešlo mnoho proslavených producentů, inovátorů, experimentátorů, vývojářů, multiinstrumentalistů, akademiků i hobbistů. Celá škála pohledů na tvorbu, svět, identitu i metafory spojené se zvukem a hudbou. Tři dny byly nabité přednáškami, workshopy, diskuzemi i koncerty.

Opakujícím se tématem několika diskuzí a hudebních prezentací byla improvizace, kterou si možná řada posluchačů s elektronickou hudbou vůbec nespojuje, přitom je od počátků elektronické hudbě vlastní. Stejně jako experiment, který na Loopu legendární skladatel Morton Subotnick definoval jako počínání, jež nemáte plně pod kontrolou, a nemá jistý výsledek. A improvizovali dokonce i roboti, které v rámci svého výzkumu učí vědci z Georgia Tech. Zdá se, že už dnes by pro ně nebyl problém generovat hity, které jsou beztak založené především na podobnosti.

Jedním ze spojujících témat bylo také ovládání softwaru při koncertování. Přeci jen dělat show s myší není ani příliš praktické, ani zajímavé na pohled. Ableton pro svůj software vyvinul speciální „šachovnicový“ midi kontroler Push. Minulou akci doprovázelo zveřejnění jeho druhé verze. První modely, které Ableton vybíral od hudebníků za slevu na model druhý, byly letos distribuovány do škol a jiných vzdělávacích zařízení. Zájem na Loopu vzbudily například i bezdrátové midi rukavice mi.mu, které vám umožní kontrolovat software nejrůznějšími pohyby. Hudebníci totiž stále čelí podezření ze strany publika, pokud je s nimi na pódiu počítač. Zřejmě si někteří myslí, že počítač dělá vše za ně. Přitom právě Ableton umožňuje nekonečnou kreativitu už na úrovni funkcí programu, díky propojení s vizuálním programovacím jazykem Max, ve kterém si můžete sami vytvořit cokoliv od efektů až po prapodivné virtuální nástroje. S tímto tématem souvisí ale i sebevědomí, které bylo také na Loopu mnohokrát zmíněno. Mnoho tvůrců má totiž stále pochybnosti o svých vizích, které často bývají neslýchané, a jejich prezentace tedy vyžaduje hodně sebedůvěry. A právě vize hudebníků a jejich samotná tvorba jsou důležitější než nástroje, které používají (i když i ty dokáží posunout uvažování o hudbě) a je příjemné vidět, že si to Ableton uvědomuje. ∞


autor: Mary C
Autorka je moderátorkou Radia Wave, hudební selektorkou a badatelkou, kulturní aktivátorkou.