Metoděj Constantine si podmanil Velkou Moravu
Největší tuzemská slamová akce – finále mistrovství 2013 – proběhlo. Z utkání v brněnské Flédě, které proběhlo 7. 12. 2013, vzešel vítěz, jehož jméno zní Metoděj Constantine. Slamování ho lákalo už od doby, kdy se o něm poprvé před pěti lety dozvěděl, na svém prvním slamovém utkání se ale objevil až předminulý rok. Minulý rok pak postoupil do celostátního finále, ve kterém se umístil třetí, a letos konečně usedl na český slamový trůn. Artikl má tu čest předat vám jeho zvěst.
Jako vítěz máš teď lepší možnost působit na českou scénu. Kudy by se podle tvého názoru měl český slam ubírat? Co by se mohlo změnit?
Jsem moc rád, že letos se do slamu zapojilo spoustu nových, mladých lidí. Přál bych si, aby se objevovalo více nových talentů. Jelikož se teď pořádají i slam poetry workshopy, je veliká naděje, že příští rok přibydou noví mladí slameři a slamerky, kteří nás jistě překvapí inovativním přístupem. Mládí vpřed! Také by bylo zajímavé, kdyby v prvním kole porotu dělaly pouze ženy a ve druhém jen muži.
Myslíš, že by v hodnocení žen a mužů byly velké rozdíly?
Jestli by se lišilo a jak moc, to by se právě muselo vyzkoušet. Líbilo by se mi to jako společenský experiment. Porota by měla být genderově vyvážená! Ve slamu se tahle tématika hodně řeší.
Bohdan Bláhovec o tobě řekl, že jsi do slamu přinesl nový vítr. Souhlasíš s tím? Jak bys tenhle výrok okomentoval?
To mi řekl hned po mém prvním slamu a to jsem ještě byl, co se slam poetry týče, dost nezkušený. Myslím, že Bohdan má čuch na „svěží vítr“, proto se také angažuje jako jeden z pořadatelů slamových workshopů. Dost lidí z řad ostřílených slamerů mělo radost, že jsem se objevil. Řekl bych, že jsem do této disciplíny přinesl novou energii, přístupy a postupy. Rád experimentuji.
Často také improvizuješ a to na publikem nadhozená témata. Myslíš si, že improvizace je nutnou součástí slamu?
Improvizace není podmínkou a ne každý ji ovládá, ale ten, kdo umí dobře improvizovat, je určitě ve výhodě. Lidi milují interaktivitu a pohotovost, kterou impro skýtá.
Kde jinde ještě čerpáš inspiraci k tvorbě?
Inspiraci čerpám v knihách, na internetu, v hospodě a především doma. Dětičky jsou neskutečná, otevřená studnice fantazie, ze které se dá čerpat do nekonečna. Pracuji v reklamní agentuře v budově Expo 58 a musím přiznat, že i tahle budova sama o sobě je ohromně inspirativní. Zároveň ale tvrdím, že inspirace je všude kolem nás a dokonce i v nás samotných.
Jsi mimo jiné také MC, věnuješ se improvizačnímu divadlu. Měli bychom vědět ještě o nějakých tvých uměleckých i neuměleckých aktivitách? Co z toho tě obzvlášť baví?
Divadlo a slam jsou teď pro mě nejdůležitější, což ale bude i tím, že je zatím provozuji nejkratší dobu. Kromě toho dělám třeba hiphopové workshopy s dětmi. Například UGC (United Gipsy Crew) jsou výsledkem mojí práce v nízkoprahovém klubu Beztíže. Tento rok jsem se také začal věnovat vymýšlení textové a dějové stránky komiksů ve spolupráci s úžasným ilustrátorem jménem Skam. Nejvíc ze všeho ale spolupracuji s Dozrem (Dominik Zbrožek). Moderujeme a hrajeme spolu divadlo, jsme zkrátka duo. Také mě hodně baví freestyle rap. Spolu s Dozrem vytváříme interaktivní freestylovou show „TeleFreestyle“ na rádiu Spin, v rámci pořadu Street Cypher, který vede Anna Oravcová. Každé úterý od 21:30 nám lidé můžou do rádia volat témata a my na ně z fleku vytváříme písničku i s refrénem. Kromě toho ještě připravujeme další ročník End of the Weak, což je mistrovství republiky v rapování. Není to battle, je to jakýsi pětiboj, který prověřuje kompletní schopnosti MCs. Ten, kdo tam vyhraje, jede reprezentovat naši zem na mistrovství světa. Já jsem se v roce 2010 stal prvním českým šampionem a na světové finále jsem jel do Berlína. O tom, kde proběhne nadcházející ročník, se ještě bude hlasovat na jaře. Letos bylo v Londýně, Českou reubliku reprezentoval Riko. Ze všeho nejvíc na světě mě ale baví můj16měsíční syn a jeho maminka.
Máš oblíbené slovo?
Táta.
Kde se lze informovat o všech tvých aktivitách?
Na FB: Metoděj Constantine anebo Saysomething.cz ∞
Slam poetry Soutěž v přednesu autorské poezie, jejíž hlavním rysem je performance. Nezbytným prvkem tohoto žánru je komunikace s publikem, to totiž soutěžící boduje, pobízí nebo naopak vyhání z podia. Autoři-performeři se svým textem kreativně zacházejí: rytmizují ho, rýmují, vnášejí do něj mimické a pohybové výrazy, snaží se zaujmout publikum a předat své sdělení. Slam se tak dostává na pomezí poezie a divadla. Žánr vznikl v devadesátých letech v USA, první české mistrovství ve slam poetry proběhlo již v roce 2003. Do finále mistrovství Čr, ta se již od roku 2005 tradičně pořádá v brněnském klubu Fléda, postupují výherci regionálních kol. Pro českou soutěž přitom platí tři jednoduchá pravidla: vlastní text, časový limit 3 minuty, žádné rekvizity. Přihlásit se může kdokoliv, kdo má dostatek odvahy a přesvědčení, že zaujme publikum. Další informace na www.slampoetry.cz, na Facebookové stránce Slam poetry CZ a v bakalářské práci Martiny Lupínkové: Poetry slam a slam poetry v Německu a Česku. Dějiny, formy a srovnání. (digitální repozitář FF UK). |
autor: Nora Kořánová