Kdybychom chtěli vidět, jak vypadá ruský soudní proces v praxi, běžně bychom nejspíš neměli možnost něco takového zjistit. Ani letadlem to do Moskvy není zrovna blízko a jazyková bariéra by mladším generacím bez základů ruštiny mohla činit potíže. Simulace takového procesu se ale nyní dá najít i v Praze. Místo letadla pojedeme metrem a obejdeme se i bez znalosti azbuky.

Není lepší způsob jak vyjádřit absurditu než karikaturou – zjednodušeným a humorným představením situace. V Centru současného umění DOX v pražských Holešovicích právě probíhá výstava, umožňující návštěvníkovi nahlédnout do mechanismu ruského justičního systému. Komiksové postavy v nadživotní velikosti představují osobnosti soudního procesu s Michailem Chodorkovským a Platonem Lebeděvem, kteří byli odsouzeni kvůli zpronevěře a daňovým únikům.

Michail Chodorkovskij je ruský podnikatel a v 90. letech byl také jednou z nejvýznamnějších postav ruského hospodářství. V roce 2003 byl zadržen, trestně stíhán a odsouzen k trestu odnětí svobody. Od března 2009 do prosince 2010 probíhal druhý proces, a právě do toho můžeme na výstavě nahlédnout.

Kreslíř Alexandr Kotljarov zaznamenával celý proces v dnes už zakázaném opozičním deníku Ježednevnyj žurnal, přičemž každý den přidával online komiksové útržky z procesu s výroky jeho představitelů. Výstava „Proces“ vznikla původně v roce 2010, kdy deník nabídl kurátorovi Antonu Litvinovi, aby připravil expozici z Kotljarových kreseb. Ten nechal komiksy zvětšit do nadživotní velikosti a sestavil soubor těch nejabsurdnějších, popírajících většinu zákonitostí fungujících v klasickém procesu. Výstava se nejdříve konala v Moskvě a nyní to je poprvé, kdy jsou zvětšeniny umístěny mimo Rusko.


Smích v soudní síni mě ruší
Hororově vypadající dvoumetrové postavy znázorňují reálný pocit malého a bezmocného člověka proti ač ne vždy stabilnímu, zato silnému systému soudů, ze kterého není mnohdy úniku. Paradox tedy spočívá v tom, že nevíme, jestli nám karikatury spíše nahání strach, nebo v nás vzbuzují úsměv. Výroky jako „Smích v soudní síni mě ruší“ nebo „Michaile, obžaloba předkládá další dokument, nechcete zatím něco sníst?“ vycházející z úst kreseb účastníků soudního přelíčení dodávají autenticitu celému zážitku z výstavy. Celkově jako nahlédnutí do procesu je komiks nejlepší volbou především kvůli tomu, že dlouhé články popisující každé soudní přelíčení v dnešní době čte málokdo, koho se daný případ přímo netýká. Karikatury jsou přímočaré a jednoduché a rychle osloví velké množství lidí.

Součástí expozice jsou také dva videosnímky ve smyčce promítané na dvou televizích. První video s názvem Průvod pochází z tvorby kurátora celé výstavy Antona Litvinova a zachycuje tři zimní protestní pochody v Moskvě. Mottem těchto průvodů byla věta „My se vrátíme,“ což se také autor snažil v devítiminutovém videu zachytit. Druhý snímek s názvem Restaurování je rovněž natočen Antonem Litvinovem a reflektuje současnou ruskou politickou situaci pomocí vyobrazení výroby typického ruského suvenýru – dřevěné panenky matrjošky. Výroba začíná broušením nejmenší panenky, poté vložené do větší, následně také vybroušené. Na konci je klasická podoba panenky nahrazena portréty politických vůdců, přičemž poslední a největší nese tvář Vladimira Putina. Není broušena klasickým způsobem jako ostatní, ale je použita látka pro dosažení většího lesku.

Kurátor výstavy Anton Litvin, původem ruský umělec, kurátor a protiputinovský kulturní aktivista, žijící v současnosti v Praze, se podílí na velkém množství projektů. Jedním z nich je festival Kulturus, který na různých místech v Praze představuje současné ruské umělce a jejich počiny.

Výstava se vtiskne do paměti takřka každému a zanechá v něm smíšený pohled na něco, s čím nemá divák žádnou přímou zkušenost. Ať už bude názor na ruský soudní systém po shlédnutí expozice jakýkoliv či zůstane nezměněn, určitě stojí za to ji navštívit. ∞


PROCES
Centrum současného umění DOX (Poupětova 1, Praha 7)
31. 7.—14. 9. • 180 / 90 / 40 Kč



autor: Valerie Hrubešová