Galerie Rudolfinum vystavuje Michaëla Borremanse. Autora, jehož plátna promlouvají na univerzální témata, která specificky rezonují se současným chápáním, přičemž
jeho dílo je charakteristické znepokojivě silným psychologickým momentem.


„Svoboda, kterou dává malba, sedí mému charakteru. Moje tvorba je velmi intuitivní proces. Některá má díla jsou intuitivní méně, spíše se mohou blížit konceptu, ale u jiných mívám pocit, že je vytvořit prostě musím. Jsem jako zvíře, které musí udělat, to, co má,” říká o vzniku svých obrazů a videí belgický malíř Michaël Borremans (* 1963), jehož výstava The Duck je k vidění do 12. dubna v Galerii Rudolfinum. Na třicítce obrazů a videí představuje umělec, který si svým inovativním přístupem k malbě vydobyl výrazné postavení na mezinárodní scéně, průřez zhruba uplynulou dekádou tvorby, včetně tří nejnovějších pláten, která Borremans vytvořil na konci roku 2019. „Obrazy Michaëla Borremanse představují statické scény, které jsou ve skutečnosti klamnou reflexí autorovy fantazie. Způsob uchopení reality má mnoho společného s obrazovým světem holandské malby 17. a 18. století. Přestože se jeho obrazové náměty často pojí s latentně přítomným násilím, vynikají neobyčejnou krásou svého provedení,” říká kurátor výstavy a ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma. Borremansova plátna oslovují univerzální témata, která specificky rezonují se současným pojetím, přičemž jeho dílo je charakteristické znepokojivě silným psychologickým momentem. Charakteristická iluzivní kvalita Borremansových maleb prozrazuje velký autorův zájem o médium filmu a fotografie. Nadpřirozené zpomalení, precizní detail a vibrantní charakter maleb vypovídá o snaze přiblížit transcendentální rozměr duchovních otázek v lehce ironizujícím tónu. Vstup na výstavu je volný.

Michaël Borremans The Duck
Galerie Rudolfinum (Alšovo nábřeží 12, Praha 1)
22. 1.—12. 4.


text: Maja Ošťádalová