V měsících, kdy vrcholí panika okolo slova coronavirus ve zcela nejrůznějších podobách, se zároveň těchto pět písmen s číslem devatenáct ve zkratce svého označení stává fenoménem, který ukazuje, jak ovlivnitelná masa lidí prostřednictvím médií a zpráv je. Konstrukt strachu a paniky, jehož pilířem jsou umně dávkované zprávy s katastrofickými závěry a zneklidňujícím obsahem, aniž by se čtenář dozvěděl konstruktivní formou sdělená fakta a možnosti skutečného ohrožení. Množství zpráv poukazuje pouze na ty nejhorší scénáře nebo jsou takové zprávy naopak tak nekonkrétní, že nechávají prostor pro čtenářovo uchopení, které – inspirované a věčně máčené komerčními televizními kanály – vytváří louže strachu a takový čtenář se pak koupe ve svém nabytém kapitálu, na jehož základě jedná a koná. Absurdně vyprodané regály trvanlivých potravin za částky, které předčily obrat vánočních svátků, absurdní pózování v rouškách na společných fotografiích. To vše dokáže jeden fenomén s důsledky, které nejsou přímo úměrné obyčejné chřipce. Chybí odstup a nadhled, chybí vnímání bezprostředního okolí a reakce na něj. Jednání vychází z představ, které nejsou uchopitelné a neuchopitelnost ještě zvyšuje paniku, které pro její růst stačí dobře dávkovaný kapénkový virus v podobě hoaxů. COVID-19 je geniální ukázkou konstruktu paniky, jejíž důsledky nepocítí jen lidské zdraví, ale především světový obchodní trh a farmaceutické společnosti. Přestože protežuji pobídku – Lidé čtěte, v tomto případě prosím – čtěte méně.